- Sluitstuk , Onderzoek , Student
- 05/03/2015
Sluitstuk | Met de vlam in de pijp
Doordeweeks zijn ze massaal op de Nederlandse snelwegen te vinden: vrachtwagens die onderweg zijn om hun lading ergens af te geven en vervolgens doorreizen naar een volgende klus. Er valt nog heel wat winst te halen bij het slim inplannen van vrachtwagenritten. Daarom bekeek Operations Management & Logistics-masterstudente Noor Rijk bij routeplanner TomTom hoe vrachtwagentransport nog efficiënter gemaakt kan worden.
Ellenlange rijen GPS-coördinaten en codes. Op het eerste gezicht onverklaarbare getallen, maar voor Noor Rijk, die deze week afstudeert aan de faculteit IE&IS, zijn het kostbare data. Het zijn gegevens uit boardcomputers die ze gebruikte om vrachtwagenritten te reconstrueren en analyseren. “Je zou denken dat er al veel aandacht is voor het efficiënt inplannen van vrachtwagentransport, maar in de praktijk valt dat enorm tegen. Vaak worden er zelfs alleen simpele vuistregels gebruikt: hoe hard rijdt een vrachtwagen gemiddeld, hoe lang doe je er ongeveer over om te lossen; planners werken veel op basis van ervaring. Maar tijd is geld, een goede planning kan op meerdere fronten besparend werken. In een groot project - DAIPEX - onderzoeken we met meerdere (transport)bedrijven hoe de transportsector efficiënter ingericht kan worden.”
Noor ging aan de slag bij navigatiebedrijf TomTom en vergeleek of slimme software een betere planning kan maken dan de huidige vuistregels. “Ik trok de boardcomputerritten helemaal uit elkaar zodat ik precies kon zien hoe lang een vrachtwagen op een bepaald traject op de weg zat, hoe lang er in elk specifiek geval over het laden en lossen werd gedaan. Heel mooi, elke ochtend op weg naar mijn werk liep ik langs de achterkant van enkele hotels, waar vrachtwagenchauffeurs altijd bezig waren met het inladen van vuile was; op mijn terugweg aan het eind van de middag werd de schone was weer afgeleverd. Dan besef je: daar zit je dus de hele tijd voor achter je computer.”
Vervolgens plande Noor dezelfde ritten aan de hand van zogenoemde speed profiles en IQ-routes, een technologie die TomTom gebruikt om met gemiddelde snelheden de geschiktste route te berekenen. “Ik weet dat ervaring zwaar telt. Dat zag ik ook toen ik op werkbezoek was bij een klein familietransportbedrijf in de kop van Noord-Holland. Er werd daar puur van dag tot dag gewerkt - als er op dat moment iets misgaat, hoe kunnen we het dan zo snel mogelijk oplossen? Mijn probleem konden ze in ieder geval snel verhelpen: ik kon door een storing bij de NS niet met de trein terug. Zo zat ik ineens voor in de truck die richting Eindhoven ging.”
Toch bleek dat softwareprogramma’s dichter bij de werkelijkheid uitkomen dan de veelgebruikte vuistregels. Noor hoopt nu dat haar onderzoek een mooie showcase is voor bedrijven die zich specialiseren in software voor vrachtwagenlogistiek - TomTom werkt vooral met data van personenauto’s en daardoor moest Noor nog veel aanpassen voor ze daadwerkelijk deze gegevens kon toepassen voor het vrachtverkeer. Zelf gaat ze nu eerst enkele maanden door Zuid-Amerika reizen voordat ze op zoek gaat naar een baan in het bedrijfsleven. En dat zou zo maar weer iets met vrachtwagens kunnen zijn.
Discussie