- Student
- 02/07/2015
Solar Team Eindhoven onthult ‘Stella Lux’
Stella Lux. Zo heet de nieuwe 'energie-positieve gezinsauto' waarmee Solar Team Eindhoven in oktober gaat meedoen aan de World Solar Challenge. De opvolgster van TU/e’s eerste zonnewagen Stella (uit 2013) werd donderdag aan het einde van de middag gepresenteerd in de markthal bij MetaForum.
Werd Stella vooral nog in de markt gezet als dé gezinsauto op zonne-energie; Stella Lux "is veel méér dan dat", aldus marketing- en pr-manager Tommie Perenboom van Solar Team Eindhoven (STE). De nieuwe wagen wordt daarom nadrukkelijk gepresenteerd als 'de energie-positieve gezinsauto', wat betekent dat ze gedurende een jaar gemiddeld meer energie opbrengt dan dat ze verbruikt.
‘Lux’, oftewel licht - met die toevoeging gaat de opvolgster van Stella de solarstrijd aan. “Wij geloven erin dat Stella dé gezinsauto op zonne-energie is en dat de vorige Stella de eerste was in een lange reeks. Die naam heeft ook al de nodige publiciteit opgeleverd, dus daar houden we graag aan vast”, verklaart Perenboom.
Waar Stella volgens Perenboom vooral een proof of concept was, wil het team met Stella Lux een ‘marktconforme’ auto presenteren. “Daarin hebben we flinke stappen gemaakt.” Bij de start van ‘team 2015’ stond overigens geenszins vast dat STE weer een gezinsauto zou gaan maken: “We hebben wel twee, drie maanden gediscussieerd over wat voor auto we wilden gaan bouwen, om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen”.
Het gezinsautoconcept bleef echter overeind. ‘Stella 2013’ bleek zichtbaar een inspiratiebron: “We kwamen er al gauw achter dat de vorm van Stella gewoon heel goed was. Daar zijn we op gaan voortbouwen”. Stella Lux is echter wel “wat sexyer, stoerder en gestroomlijnder”, stelt Perenboom. Hij wijst onder meer op de voorruit die nadrukkelijk schuin afloopt, en op de wielkappen die volgens hem een robuustere look kregen.
Een andere verandering is dat Stella Lux vier reguliere portieren -met automatische deurontgrendeling- heeft; de vorige auto moest het doen met twee lange, naar boven klappende luiken aan de zijkanten. “Stella was daarin redelijk Spartaans.” Ook is de beschermende stalen rolkooi, in Stella nog duidelijk zichtbaar, nu verwerkt in de koolstofvezel body van de auto.
Het dak van Stella Lux steekt aan de zijkanten iets over. Omdat de auto aan de voorkant schuiner afloopt, zouden de zonnecellen moeten opschuiven naar achter. De World Solar Challenge stelt echter beperkingen aan de afmetingen van de deelnemende auto’s - en dit zou betekenen dat bij Stella Lux een hele rij zonnecellen moest worden opgeofferd. “Door het dak te laten uitsteken, kunnen we die rij zonnecellen alsnog kwijt.” Het dak telt nu zelfs één zonnecel meer. Een halve watt extra - het zou zomaar nét het verschil kunnen maken, aldus Perenboom met een lach.
Misschien wel de belangrijkste tactische verandering aan de zonnewagen is de opvallende tunnel midden onder het chassis: een ‘inham’ in de bodemplaat over de volledige lengte van de auto. Hierdoor wordt het frontaaloppervlak van de auto kleiner en de luchtweerstand minder. “Daardoor kunnen we energiezuiniger rijden.” Het zou Stella Lux een actieradius van duizend kilometer moeten opleveren; een flinke sprong ten opzichte van 2013, toen deze nog circa zeshonderd kilometer bedroeg.
Aan de binnenkant van de auto, bovenop de genoemde aerodynamische tunnel, loopt van voor tot achter een lange koker. Hierin schuilt onder andere het accupakket: zestig kilo aan lithium batterijen, 1.224 cellen in totaal. In de koker worden verder onder andere bekerhouders, de schakelpook, het dashboard en een ‘hablet’ verwerkt: een iPad met haptische functionaliteiten, veiliger te bedienen tijdens het rijden.
Andere gimmick in het interieur is de heads-up display, kortweg HUD, boven het stuur. Op dit glazen plaatje worden de snelheid en actieradius van de auto geprojecteerd. Verder kan de bestuurder met Stella Lux draadloos zijn smartphone opladen en synchroniseert de telefoon automatisch met de auto, zodat deze op basis van agenda-informatie bijvoorbeeld weet waar de bestuurder naartoe wil.
Voorin de auto zitten, net als bij Stella, de charger en motor control unit. Via de zonnecellen komt energie binnen, deze wordt naar het batterijenpakket gestuurd en daar opgeslagen. Dit accupakket levert gelijkstroom, die door zogeheten invertors wordt omgezet in de wisselstroom die de motoren nodig hebben.
Stella Lux werd donderdagochtend, nog uit het zicht van andere nieuwsgierigen, al gepresenteerd aan de pers. Half augustus wordt de auto in het vliegtuig naar Australië gezet, waar in oktober de World Solar Challenge plaatsvindt. Het team vertrekt eind augustus, begin september. De financiering voor de wagen is volgens Perenboom zo goed als rond, maar STE kan nog altijd sponsoring gebruiken voor onder meer de reis naar en het verblijf in Australië.
Doel van de race door de Australische outback, zo formuleert Perenboom keurig: “Laten zien dat we een veilige en betrouwbare auto kunnen bouwen”. Om dan te bekennen: “Maar stiekem hoop je natuurlijk op de winst. We hebben een heel solide auto gebouwd, geen kart. Alles zit goed in elkaar en is goed doordacht. Ik denk dat we veel kans maken.”
Als het gaat om de geklokte tijden, komt er in elk geval gedegen concurrentie vanuit de University of Minnesota. Dit Amerikaanse team verruilt de Challenger-klasse dit jaar voor de Cruiser-klasse, “zij zitten vól op snelheid. Dat maakt het natuurlijk wel spannend. Als een ander team óók met een vierzitter gaat meedoen, dan willen we die natuurlijk sowieso verpúlveren.”
Stella Lux in a nutshellAantal zitplaatsen: 4Aantal deuren (incl. achterklep): 5Afmetingen: 4.52 x 1.76 x 1.12 meter (l x b x h)Gewicht: 375Accucapaciteit: 15 kWhMotorefficientie: 97%Actieradius op zonnige dag in Nederland: 1.000 kmActieradius op zonnige dag in Australië: 1.100 kmActieradius 's nachts: circa 650 kmTopsnelheid: 125 km/uurAantal zonnecellen: 381Oppervlakte zonnecellen: 5,8 vierkante meterAantal batterijcellen: 1.224
Discussie