
- Student , Onderzoek
- 21/01/2015
Prijs voor scriptie over consumentengedrag
Lieke van Delft, in 2013 afgestudeerd bij Bouwkunde, heeft gisteren de eerste NRW Scriptieprijs gewonnen voor haar scriptie over het winkelgedrag van consumenten. Van Delft kreeg in Utrecht een cheque van 2.500 euro overhandigd. Eenzelfde bedrag gaat naar haar begeleiders van de afdeling Urban Science and Systems. Stefan Jansen, in dezelfde groep afgestudeerd, kreeg als genomineerde een bedrag van 500 euro.
Het afstudeerwerk van Van Delft biedt inzicht in hoe verschillende doelgroepen gebruik maken van diverse kanalen -zoals folders, internet, sociale media, mond-tot-mond-reclame en natuurlijk de winkels zelf- als ze een bepaald product aanschaffen. Dat proces verloopt in fases, vertelt haar scriptiebegeleider Astrid Kemperman. “Eerst worden mensen zich ervan bewust dat ze iets willen hebben, daarna gaan ze op zoek naar informatie. Vervolgens hebben ze de keuze om naar een winkel te gaan, of het product thuis te laten bezorgen.”
Dat hele aankoopproces heeft Van Delft in kaart gebracht, aldus Kemperman. “Daarnaast heeft ze onderzocht hoe je mensen kunt indelen in segmenten, bijvoorbeeld op basis van leeftijd en inkomen, maar ook op hoe innovatief ze zijn, hoe loyaal en of ze veel of weinig tijd tot hun beschikking hebben.” Een opvallende conclusie uit het onderzoek is dat mensen van tussen de dertig en vijftig vaker mobiele apparaten gebruiken voor hun aankopen dan mensen onder de dertig.
De scriptieprijs is ingesteld door de Nederlandse Raad Winkelcentra (NRW) om onderzoek naar het gedrag van consumenten te stimuleren en de opgedane kennis te delen. Omdat het bezoek aan winkelcentra terugloopt, is de NRW bijvoorbeeld geïnteresseerd in hoe je gebruik kunt maken van sociale media om consumenten naar winkelcentra te lokken.
Discussie