- Campus
- 16/01/2015
Nieuwe buslijn verbindt TU/e en NS-station
De 'poorten' van het NS-station en de TU/e-campus liggen een wandelingetje van hooguit een minuut of tien van elkaar verwijderd. Toch kunnen medewerkers, studenten en gasten vanaf komende maand met de bus om zich van en naar de TU/e te vervoeren. De bus pendelt vier keer per uur in de spitsuren (7-9 en 16-18 uur) en doet op de campus vier haltes aan.
Het gaat om een pilot, die tot eind dit jaar loopt. Afhankelijk van het gebruik en het succes van de bus besluiten de TU/e en de SRE (Samenwerkingsverband Regio Eindhoven) of de lijn een definitief karakter krijgt.
De nieuwe bus krijgt het nummer 104 mee en koerst straks officieel naar ‘TU/e Science Park’. Vanuit busstations Neckerspoel rijdt hij de campus via de ingang aan de Kennedylaan op. Na de slagbomen draait hij links De Zaale op, om op de rotonde bij het Laplaceplein opnieuw linksaf te slaan. Bij De Lismortel gaat het rechtsaf om passagiers op het noordoosten van de campus af te zetten of op te halen. Via De Rondom-Oost en –Zuid wordt de bedrijvenzone en Flux bediend om daarna de campus via de uitgang bij TNO te verlaten. Over de Dorgelolaan worden de passagiers weer teruggebracht naar Neckerspoel. De bus rijdt dus altijd maar in één richting het terrein over. De eenrichtingssituatie op De Lismortel gaat omdraaien. De bus (en ook de auto's) rijden binnenkort vanaf de westkant (Het Eeuwsel) De Lismortel op in plaats van andersom.
Bus 104 doet onderweg vier haltes aan. Achtereenvolgens zijn dat het Laplaceplein (bij gebouw Laplace), De Lismortel (bij het gebouw van Pabo), De Rondom-Oost (bij gebouw Differ) en De Rondom-Zuid (bij gebouw Flux). Opvallend is dat de hoek Hoofdgebouw/Auditorium geen halte krijgt. "Dit heeft twee redenen", licht Bert Verheijen van Dienst Huisvesting toe. "Het Hoofdgebouw is de komende jaren tijdelijk buiten bedrijf. Daarnaast heeft vervoerder Hermes dringend geadviseerd om de buslijn niet te promoten voor 'bewoners' van gebouwen die het dichtst bij het station staan. Als ook die groep voor de bus kiest, kan de capaciteit van de bus overbelast raken. De verwachting is dat de meeste gebruikers van de bus op het oostelijk deel van de campus studeren en werken." Van de groep TU/e'ers die in Vertigo, Auditorium en Hoofdgebouw studeren en werken, wordt verwacht en gehoopt dat ze de afstand tussen station en campus te voet afleggen. Verheijen: "De locaties van de bushaltes wordt in de evaluatie meegenomen."
De bus gaat alleen op werkdagen rijden. In de zomervakantie last Hermes een pauze in en ook op feestdagen rijdt de bus niet.
De prijs van een ticket hangt af van de reisgeschiedenis van de dag waarop men reist. Voor wie de busrit naar de TU/e de eerste rit van de dag is, gaat naast de ritprijs van 20 eurocent ook een opstarttarief van 90 eurocent gelden. Wie op Neckerspoel vanuit een andere bus op lijn 104 overstapt, betaalt alleen de ritprijs. Wie ('s middags) vanaf de campus opnieuw per bus naar het station wil terugreizen, betaalt opnieuw rit- en opstarttarief (1,10 euro). Het mobiliteitsteam van de TU/e is nog in overleg om dit opstarttarief omlaag te krijgen.
Om de lijn in gebruik te kunnen nemen, zijn nog wat werkzaamheden nodig. Zo moet de drempel bij de ingang (waar de weg het fietspad kruist) deels worden verlaagd. Dat gebeurt de komende drie zaterdagen (17, 24 en 30 januari). In verband daarmee is deze entree tijdens die dagen niet toegankelijk. Ook de halte-locaties moeten nog worden aangelegd.
De behoefte aan een verbinding tussen de campus en het station is volgens Dienst Huisvesting al langer bekend en bleek bijvoorbeeld uit de mobiliteitenquête die in 2012 werd gehouden. Daarop werd de buslijn opgenomen in het mobiliteitsplan, als één van de maatregelen om het autogebruik op de campus te ontmoedigen, het OV te stimuleren en de gebouwen beter bereikbaar te maken.
Dienstregeling van bus 104: TU/e Science Park
Discussie