Digitaal platform moet loopbaanoriëntatie verbeteren

Een digitaal platform moet studenten, ontwerpers-in-opleiding en promovendi een volledig overzicht geven van alle voor hen relevante activiteiten aan de TU/e op het gebied van loopbaanoriëntatie. Dat was de belangrijkste aanbeveling die de werkgroep TU/e Career gisteren na negen maanden onderzoek bekendmaakte. Voor de zomervakantie moet het platform in de lucht zijn.

Aan de TU/e worden op veel plekken initiatieven ontwikkeld om studenten te helpen bij de oriëntatie op hun toekomstige loopbaan. Daarbij moet gedacht worden aan activiteiten van de studieverenigingen, van de commissie Wervingsdagen, met onder meer hun jaarlijkse Bedrijvenmarkt, en datgene wat het TU/e CareerCenter aanbiedt.

Toch bleek dit jaar uit de Nationale Studenten Enquête dat de TU/e op het onderdeel carrière-oriëntatie slechts een 3.3 scoort op een schaal van 5. Ook uit de Alumnimonitor 2015 bleek dat meer dan zeventig procent van de TU/e-alumni vindt dat de universiteit hen (veel) te weinig heeft voorbereid op hun verdere carrière.

In maart van dit jaar ging op verzoek van hoogleraar Jan Fransoo, dean van de Graduate School, de werkgroep TU/e Career aan de slag om te onderzoeken hoe de loopbaanoriëntatie kan worden verbeterd. Roeland Kooiman, lid van de werkgroep en voorzitter van de Federatie Studieverenigingen Eindhoven, presenteerde gisteren de bevindingen van de werkgroep.

Kooiman vertelde dat tijdens een paneldiscussie in juni met ruim veertig studenten onder meer naar voren was gekomen dat studenten behoefte hebben aan een duidelijk overzicht van alle activiteiten die op dit gebied aan de TU/e plaatsvinden. Die activiteiten zouden vergezeld moeten gaan van een duidelijke omschrijving en per activiteit moet de beoogde doelgroep zijn aangegeven. “Zo wordt er bijvoorbeeld voor gezorgd dat bachelorstudenten ook daadwerkelijk deelnemen aan een presentatie of workshop, als deze ook voor hen wordt georganiseerd”, aldus Kooiman.

De werkgroep heeft ook contact gezocht met het bedrijfsleven en is onder meer aangeschoven bij de Company Advisory Board. Dit is een groep bedrijven waarmee de TU/e regelmatig discussieert over onder meer de voorbereiding van studenten op de arbeidsmarkt. Uit die hoek kwam de opmerking dat bedrijven het soms lastig vinden om in contact te komen met studenten en met organiserende partijen. De werkgroep stelt daarom voor om alle activiteiten te voorzien van een label, waardoor zowel bedrijven als studenten direct kunnen zien hoe belangrijk een activiteit voor hen is.

Kooiman zegt nadrukkelijk dat de werkgroep niets wil veranderen aan de al bestaande activiteiten, “die zijn prima, maar wel erg versnipperd. Met enkele aanpassingen, zoals een duidelijke timetable die aangeeft wat wanneer plaatsvindt en een overzicht dat voor elke individuele student zichtbaar maakt welke activiteiten voor hem of haar relevant zijn, is al een boel verbeterd.”

Over de vraag wie dat digitale platform gaat bouwen en beheren wordt de komende maanden verder gesproken. De bedoeling is dat het in ieder geval voor de zomervakantie in de lucht is. Volgens Kooiman is de bouw van het platform op zich geen probleem, maar zullen er de komende periode nog wat “politieke zaken” besproken moeten worden.  

Deel dit artikel