
- Campus , Onderzoek
- 27/08/2015
TU/e-prof gaat regio promoten met ‘slimme scheurkalender’
TU/e-hoogleraar Maarten Steinbuch is druk in de weer met een scheurkalender met feitjes over ‘de slimste regio’. Zijn missie: de verborgen schatten van de Brainport-regio ontdekken en "laten zien hoe goed we zijn als regio". De scheurkalender zal tegen de kerst klaar zijn.
Wist je dat studenten van de TU/e op één batterijlading met een Tesla Model S een afstandsrecord hebben gereden van 625 kilometer? Of dat er elke vier minuten een vrachtwagen wordt ‘geboren’ in Eindhoven. Dit soort wetenswaardigheden kun je verwachten in de scheurkalender die Maarten Steinbuch samenstelt.
Het stokpaardje van de TU/e-hoogleraar: “Het is jammer dat we eigenlijk niet zo goed en niet zo vaak vertellen hoe goed we zijn.” Met ‘we’ bedoelt hij de bedrijven en organisaties in de regio Eindhoven en ook de TU/e. “Daarom ben ik actief geworden op sociale media en ben ik een blog begonnen.”
In 2011, toen Eindhoven werd uitgeroepen tot de slimste regio van de wereld, ontstond bij Steinbuch het idee voor een scheurkalender met interessante feitjes over de regio. Al snel verzamelde hij verschillende wetenswaardigheden, maar daarna bleef het toch liggen. Tot afgelopen juni, toen hij het idee dropte bij Joost Helms, voormalig wethouder van Eindhoven, die hem in contact bracht met uitgever David van Iersel.
Sindsdien is Steinbuch actief verder gaan zoeken naar weetjes en dat doet hij met name in de avonduren. Hij krijgt daarbij hulp van zijn vrouw en dochter, die geregeld internet afstruinen. Die feiten checkt hij ook nog, verzekert Steinbuch. “Ik heb onder meer veel terug kunnen vinden in de jaarcijfers van bedrijven en probeer ze dan wat leuker te brengen.” De hoogleraar heeft als streven om de scheurkalender tegen de kerst klaar te hebben. “Het zou mooi zijn als bedrijven het in hun kerstpakket willen doen.”
Uitgever Van Iersel en Steinbuch dragen het financiële risico, maar Steinbuch heeft goede hoop dat de opbrengst hoog genoeg is. Een deel van de winst gaat dan naar goede doelen als sponsoring van studententeams, en een gift aan Stichting Techniek Promotie en de Ontdekfabriek.
Heb je nog een leuk weetje? Mail dit dan naar content@deslimmescheurkalender.nl.
Discussie