De sloppenwijk Kibera in Nairobi (Kenia).

Schoon water voor Afrikaanse sloppenwijk

Met je afstudeerproject duizenden sloppenwijkbewoners aan schoon drinkwater helpen. Wie wil dat nu niet? Als het goed is, maken de logistieke tips van Ricardo García Castañeda een nieuwe water- en sanitairvoorziening in Kenia tot een succes. De aanbevelingen van de Mexicaanse masterstudent Operations Management & Logistics (OML) worden op dit moment toegepast in Kibera (Nairobi), één van de grootste sloppenwijken van Afrika.

Het is het eerste project van de Amerikaanse ‘ngo’ Human Needs Project, legt García Castañeda uit. “Ze hebben met hulp van multinational Procter & Gamble een zogeheten Town Center gebouwd in de Keniase sloppenwijk Kibera. Daar kunnen mensen water kopen, douchen of gebruikmaken van de wasserette. Als het een succes wordt, willen ze op veel meer plekken dergelijke voorzieningen opzetten.”

De vraag aan García Castañeda was of hij kon inschatten hoeveel mensen gebruik zouden maken van het Town Center en, in het verlengde daarvan, hoeveel kassa’s, waterkranen, toiletten, douches en wasmachines er nodig zouden zijn. De student liet rondom de locatie van het Town Center peilen hoeveel bewoners geïnteresseerd waren, onderzocht bij vergelijkbare voorzieningen hoe lang bijvoorbeeld douchebeurten en toiletgebruik duurden, en berekende vervolgens met behulp van wachtrijtheorie wat de optimale inrichting van het Town Center zou zijn.

Het werk van de Mexicaan leidde tot zeer concrete aanbevelingen, die zijn verwerkt in het vorige maand geopende Town Center: “Iedereen moet bij binnenkomst eerst betalen voor de diensten, zoals een jerrycan met water, of een wasbeurt. Daar ontstaan al rijen. Als die te lang zijn, gaan mensen ergens anders heen, waar het water minder schoon is - het Town Center heeft een eigen bron en een speciale waterbehandelingssysteem. Human Needs Project was van plan om drie kassa’s te installeren, maar dat zou volgens mijn berekeningen ellenlange wachtrijen opleveren. Zelfs bij vier kassa’s zouden er gemiddeld tweehonderd mensen in de rij staan. Daarom heb ik vijf kassa’s aangeraden, dan zijn het er nog maar dik twintig.”

Vergeleken met vier kassa’s zouden volgens García Castañeda met vijf kassa’s zelfs zoveel minder mensen afhaken, dat met de extra inkomsten acht extra personeelsleden kunnen worden aangenomen - een illustratie van hoe belangrijk een juiste inschatting van de bezoekersstroom kan zijn. Voor de verwachte tienduizend jerrycans water die per dag getapt gaan worden, zijn nu vijftien tappunten geïnstalleerd, in plaats van de oorspronkelijk geplande acht kranen.

Als de aanbevelingen van de TU/e-student het Town Center tot een succes maken, zorgt dit er per saldo voor dat meer mensen toegang hebben tot schoon drinkwater, waardoor besmettelijke ziektes en kindersterfte zullen afnemen - het doel van Human Needs Project. “Het is heel mooi dat ik daar dan zo concreet aan heb kunnen bijdragen”, vindt García Castañeda.

Deel dit artikel