- Student
- 21/05/2014
Team Industria: zadelpijn, maar op koers
Onder het gewicht van sinaasappels, asperges en radijsjes ruim tweehonderd kilometer aftikken. Kim Steffers, Jacques de Waal, Koen Bressers en Tim de Jonge deden het. In minder dan vijftien uur fietsten de TU/e-studenten in de nacht van zondag op maandag van Eindhoven naar Amsterdam. De tocht vormde onderdeel van hun crowdfunding campagne ‘Fietsen voor Gambia’.
Voor hun deelname aan de 1% Student Battle moesten de vier studenten van Team Industria niet alleen een plan voor een ontwikkelingsproject uitwerken, ook moesten ze een crowdfunding campagne opzetten om hun project te financieren. Om extra geld op te halen, besloten de TU’ers 208 kilometer te fietsen: een afstand die symbool staat voor de logistieke problemen waarmee de Gambiaanse boerinnen uit hun project kampen.
Zondagavond vertrokken de vier op hun stadsfietsen. Binnen vijf kilometer was de eerste lekke band een feit. Hoewel ze van tevoren niet getraind hadden -“We fietsen wel elke dag naar de universiteit”, aldus Jacques de Waal- zorgden niet de kilometers, maar de omstandigheden voor problemen. De Waal: “Na een nacht zonder slaap ’s ochtends in de volle zon fietsen; dat viel tegen. En ja, we hebben last van zadelpijn.”
Een verzwarende omstandigheid waren de kilo’s sinaasappels, asperges, paprika’s, tomaten en radijsjes in hun fietsentassen. “Het voelde alsof er iemand achterop zat”, vertelt De Waal. “Maar het droeg wel bij aan het idee dat vrouwen in Gambia die kilo’s zelf moeten sjouwen.”
Maandagochtend, een kleine vijftien uur na hun vertrek uit Eindhoven, arriveerden Steffers, Bressers, De Jonge en De Waal op de Amsterdamse Zuidas. Voor het hoofdkantoor van consultancybedrijf Accenture, organisator van de 1% Student Battle, verkochten ze de meegebrachte groenten en fruit. Dat leverde 150 euro op. De Waal: “Gelukkig was het groente die redelijk tegen een stootje kon. Er zijn alleen een paar tomaten gesneuveld.”
De teller van Team Industria staat nu op ruim 3.000 euro van de benodigde 4.855 euro. Daarmee nemen ze een voorlopige tweede plaats in ten opzichte van hun vier medefinalisten.
Overigens zijn de opbrengsten van de crowdfunding-campagne niet doorslaggevend voor de eindoverwinning. Volgens De Waal gaat het uiteindelijk om een combinatie van de opbrengst, het project en het soort campagne. “We hebben er veel vertrouwen in. Aan de ene kant vanwege onze oplossingen, aan de andere kant vanwege onze ludieke actie. Onze concurrenten organiseren onder meer een pubquiz en een benefietdiner.”
Vrijdag wordt de winnaar van de 1% Student Battle bekendgemaakt. Van tevoren houden alle finalisten een pitch die live wordt uitgezonden. Het winnende team krijgt van Accenture 4.000 euro extra en reist deze zomer naar het project om mee te helpen bij de implementatie ervan.
Discussie