Een koninklijke ontmoeting met Dutch design, zo luidt de ondertitel van ‘Royal Showpieces’, te zien in vijf historische vertrekken van het paleis. “De koninklijke stijlkamers van Het Loo zijn, geloof ik, dertig jaar geleden ingericht”, aldus ir. Maarten Versteeg, parttime docent en coach bij ID. “Er hangen keurige touwtjes waar je achter moet blijven en zo mag je bekijken hoe koninklijke families in lang vervlogen tijden leefden.”
Inmiddels heeft Het Loo volgens Versteeg echter door “dat ze iets moeten doen willen ze ook een jonger publiek trekken”. Voor het eerst in dertig jaar werden daarom vijf zalen leeggehaald en helemaal opnieuw ingericht, zodat bezoekers er ook vrij doorheen kunnen lopen. Met Royal Showpieces worden volgens Versteeg “ambachtsmensen uit deze tijd in de spotlights gezet”. Er zijn werken te zien van bekende ontwerpers als Jan Taminiau, maar ook van jonge en enkele buitenlandse ontwerpers.
Curator Nicole Uniquole, die de tentoonstelling maakte, is een zakenrelatie van Versteeg. Zij polste de ontwerper voor “interessant werk waarin ze een link kon leggen naar de collectie van het Koninklijk Huis. Daarop heb ik drie projecten voorgedragen van studenten die bezig zijn geweest met sieraden van de eenentwintigste eeuw”.
Wearable Senses is het ID-thema waarbinnen ID-studenten Maijke Receveur, Erwin Hoogerwoord en Karin Niemantsverdriet hun ontwerpen maakten. Niemantsverdriet ontwikkelde ‘Memento’, een medaillon waarmee de drager geluiden kan opnemen, opslaan en terugluisteren. Wanneer de ketting door het oog van het medaillon wordt getrokken, spring je van het ene naar het andere geluidsfragment en ‘bladert’ de drager als het ware door zijn herinneringen.
Maijke Receveur laat in Het Loo ‘A small gesture’ zien. Het sieraad wil de emotionele verbinding tussen ouderen en hun (klein)kinderen uitdrukken en versterken. Wanneer één van de twee dragers zijn medaillon aanraakt, wordt in beide medaillons een afbeelding zichtbaar als teken dat er aan de ander gedacht wordt.
‘Timesphere’ is de naam van het bachelor-afstudeerproject van Erwin Hoogerwoord. Timesphere bootst volgens de ontwerper het ‘overview effect’ na: de ervaring van astronauten die tijdens hun terugkomst naar de aarde de planeet in zijn geheel hebben zien zweven door het heelal. Timesphere kan worden opgewonden als een muziekdoos. Als het mechanisme wordt ontgrendeld, licht één zijde van de bol op, zoals de aarde aan één kant wordt verlicht door de zon.
In de Audiëntiezaal is ook het werk van twee andere (oud-)ID’ers te zien. Wisse Trooster en Quinten Peuling belandden op de tentoonstelling in Apeldoorn via hun samenwerking met de Haagse vormgever Karel Bodegom. Voor hem verzorgden zij, vanuit hun eigen bedrijf Qoowl, de technische uitvoering van ‘Royal.hand’: een uit hout gelaserd ‘pop-up statafeltje’ voor bijvoorbeeld recepties om gemakkelijk een drankje en een hapje vast te houden.
Op Royal Showpieces staan volgens Versteeg werken van “veel grote namen. Daarom is het extra bijzonder dat wij als TU/e daar met enkele van onze ontwerpen staan”. Of de expositie ook koninklijk bezoek krijgt, zoals een eerdere, soortgelijke expositie van Uniquole in het Duitse paleis Oranienbaum, weet Versteeg niet. “Maar aangezien zij zich nu onder andere ook bezighoudt met de relatiegeschenken voor het koningspaar, zou het me niet verbazen.”
Discussie