- Student
- 29/01/2014
Mooc’s niet overal te volgen
Onderwijs wereldwijd gratis beschikbaar stellen, dat was de droom achter massive open online courses (mooc’s). Ook de TU/e gaat gratis kennis verspreiden, via educatieplatform Coursera. Maar internationale sancties steken daar nu een stokje voor. Zo mag Coursera geen cursussen aanbieden in Cuba, Iran en Soedan. In Syrië waarvoor het in eerste instantie ook verboden was, mag het inmiddels weer wel.
Een Syrische wetenschapper kon ineens niet meer meedoen aan de mooc’s van Coursera, schreef de website Wamda gisteren. Als de Syriër de website probeerde te bekijken, was een foutmelding het enige dat hij nog te zien kreeg. Inmiddels heeft Coursera een uitzondering in de Amerikaanse regelgeving gevonden, waardoor het weer wel is toegestaan.
Dat geldt bij Coursera echter niet voor Iran. Cuba en Soedan. Daar blijkt het platform nog steeds geblokkeerd te zijn. “We waren net bezig een studiegroep te vormen hier in Teheran”, schrijft een teleurgestelde Iraniër op de Facebook wall van mooc-platform Coursera. “We hebben hier geen vrij toegankelijk gratis hoger onderwijs. Door Coursera te blokkeren helpen jullie de hardliners die hun geloof en ideologieën aan anderen willen opleggen.”
Coursera is teruggefloten door het ministerie, legt het uit op de eigen website. De mooc’s zouden een dienst zijn, en het bedrijf mag geen diensten leveren aan landen die op de zwarte lijst staan. Udacity kampt met een soortgelijk probleem, omdat veel van het cursusmateriaal op Youtube staat en ook die website in veel landen wordt geblokkeerd.
Mooc-platform nummer drie, edX (van Harvard en MIT), mag in een aantal van de omstreden landen wel ‘lesgeven’, laat een woordvoerder weten aan nieuwssite Inside Higher Ed. EdX heeft een licentie om cursussen aan te bieden in Cuba en Iran en werkt nog aan toestemming voor Soedan. Of ook Udacity en Coursera zo’n licentie kunnen krijgen is niet duidelijk.
De eerste MOOC die de TU/e eind april via Coursera verspreidt heet 'Sports and Building Aerodynamics' en wordt verzorgd door prof.dr.ir. Bert Blocken.
Discussie