Sneller dan een brommer op de e-bike

Diverse medewerkers namen vanmiddag de kans te baat om een paar elektrische fietsen uit te proberen in het lente-achtige middagzonnetje. Tegen inlevering van hun personeelspas mochten ze een proefritje maken op de elektrische fietsen met trapondersteuning die met korting kunnen worden aangeschaft. Er was keuze uit negen modellen, waaronder een bakfiets. Ook de rest van de week is leverancier piECObello nog dagelijks tussen 12.00 en 14.00 met de fietsen aanwezig.

Er vormden zich nog geen lange rijen in de Markthal van MetaForum, maar de drie medewerkers van piECObello waren wel continu in touw met het beantwoorden van vragen en het instrueren van degenen die een proefritje aandurfden. Behalve de fietsleveranciers waren vanmiddag ook enkele leden van het mobiliteitsteam aanwezig om uitleg te geven over de verschillende regelingen waarvan medewerkers kunnen profiteren als ze een ‘e-bike’ aanschaffen. “Je kunt bruto salaris inzetten via het fietsenplan, de TU/e kan de fiets voorfinancieren, en er kunnen tweehonderd mensen meedoen aan de B-Riders-regeling van de provincie Noord-Brabant”, somt Floor van der Heijden van het mobiliteitsteam op. Dat laatste houdt in dat je tot duizend euro kunt terugverdienen door de kilometers die je maakt te laten registeren met een app.

Hoewel niet iedereen positief was (“geef mij maar een gewone fiets”), maakte met name het model met trapondersteuning tot 45 kilometer per uur veel enthousiasme los. “Fantastisch”, zegt dr.ir. Servaas Kokkelmans, universitair docent bij Technische Natuurkunde. “Ik heb 42 kilometer per uur gehaald, tegen de wind in en heuvelop!” Hij ziet een e-bike als een serieus alternatief voor de auto. “Ik woon hier 24 kilometer vandaan. Als het mooi weer is, ga ik wel op de fiets. Daar doe ik een uur en een kwartier over. Zeker na een lange werkdag en met tegenwind is dat best zwaar.” Maar met de e-bike lijkt die afstand geen probleem meer. “Het mooie is ook dat je wel in beweging bent. Het blijft een workout.”

Als hij van alle regelingen gebruikmaakt, kost dit topmodel -met een winkelwaarde van drieduizend euro- Kokkelmans nog maar ruim duizend euro, becijfert Coen Vermeulen van piECObello. En ondanks de hoge topsnelheid hoeft hij voorlopig nog geen helm te dragen omdat het een fiets betreft en geen brommer of scooter. De wetenschapper Kokkelmans verheugt zich al zichtbaar: “Het lijkt me ook leuk om het optimale rijgedrag te bepalen voor het maximale bereik.”

Deel dit artikel