- Campus
- 11/02/2014
CvB laat medewerkers vanaf dit najaar betalen voor parkeren
TU/e-medewerkers gaan vanaf komend najaar twee euro per dag betalen voor het parkeren op de campus. CvB-lid Jo van Ham noemt het een noodzakelijke maatregel om de campus leefbaar te houden. De personeelsfractie van de U-raad en de vakbonden vinden dat medewerkers niet hoeven meebetalen aan het behalen van de huisvestingsnorm en dragen alternatieven aan.
De maatregel is onderdeel van het Mobiliteitsplan TU/e. Daarin is ook aandacht voor de invoering van een parkeerverwijssysteem, voor betere parkeermogelijkheden voor fietsen en deelname aan een e-bike-regeling. De personeelsfractie van de U-raad en de bonden zijn nog niet overtuigd en hebben alternatieven aangedragen.
De TU/e wil met ingang van het komend najaar medewerkers die met de auto naar de campus komen, twee euro per dag laten betalen aan parkeergeld. Middels een kentekenregistratiesysteem wordt bij het passeren van de slagboom automatisch twee euro afgeschreven van een tegoed. Dat tegoed moet de medewerker zelf opladen. Dit moet vertragingen bij de slagbomen ondervangen.
Jaarlijks krijgt een medewerker twaalf gratis parkeerdagen. Minus deze dagen zal een medewerker met een fulltime aanstelling zo'n 208 dagen parkeergeld moeten betalen, wat neerkomt op 416 euro per jaar.
De maatregel kan de TU/e in 2015 al een kleine drie ton aan extra inkomsten opleveren. Parkerende Fontys-medewerkers zijn in dat jaar goed voor bijna twee ton. CvB-lid Jo van Ham liet eerder al weten dat de TU/e dit geld nodig heeft om de renovatie van het Hoofdgebouw binnen de vastgestelde kaders te kunnen financieren.
De personeelsfractie van de U-raad is van mening dat TU/e-medewerkers niet zouden hoeven meebetalen aan het behalen van de huisvestingsnorm of aan financiële tekorten van de TU/e. “Samen met de vakbonden zijn wij nog in overleg met het CvB over mogelijke alternatieven", zegt PUR-voorzitter Rianne van Eerd. "Wij hebben onder andere voorgesteld om het MMS-terrein (aan de Celebeslaan, red.) beschikbaar te stellen als gratis parkeerterrein, zodat TU/e-medewerkers een keuze hebben.”
Van Eerd en Marjo van der Valk, woordvoerder namens de gezamenlijke vakbonden, hebben gisteren een gesprek gehad met Van Ham waarin ze alternatieven hebben aangedragen. Van der Valk: “Wij ondersteunen de reductie van autoverkeer, maar niet via betaald parkeren. Neem de woon-werkregeling van de TU/e eens onder de loep. Ik verwacht dat een andere invulling daarvan, met positieve prikkels voor fietsers, meer oplevert dan drie ton. Wij vinden het in ieder geval niet normaal dat medewerkers de huisvestingslasten van Project 3 mee moeten bekostigen.”
De vakbondsvrouw heeft wel een goed gevoel over het gesprek: “Van Ham zei de alternatieven serieus te bekijken en voor maart nog eens met ons te willen praten, om dan rond 1 maart de knoop door te hakken.”
Betaald parkeren is één van de voorstellen die het CvB overneemt uit het Mobiliteitsplan. Dat plan is erop gericht het aantal medewerkers dat met de auto komt, terug te dringen van 32 naar 24 procent. Om de TU/e’ers op de fiets te krijgen, zijn er positieve prikkels in het plan opgenomen: meer en betere parkeermogelijkheden voor fietsers en de mogelijkheid voor tweehonderd medewerkers een elektrische fiets aan te schaffen via het fietsenplan en hier via de provincie een vergoeding per gefietste kilometer voor te krijgen.
Op de campus komen voorlopig geen parkeergarages. “Het CvB trekt nu geen geld uit om parkeergarages te bouwen. Het weet niet of het nodig is en wil eerst de effecten van betaald parkeren kennen", aldus Martin Boers, hoofd Dienst Interne zaken en voorzitter van het mobiliteitsteam. Het universiteitsbestuur komt daar volgens hem later nog op terug.
Discussie