Model van het Bahrein WTC in de windtunnel.

MOOC over aerodynamica in de startblokken

Komende maandag komt de eerste module online van de Massive Open Online Course (MOOC) over ‘Sports and Building Aerodynamics’. Deze eerste internetcursus van de TU/e, verzorgd door Bouwkundehoogleraar prof.dr.ir. Bert Blocken, zal zo’n tienduizend mensen wereldwijd inwijden in de wondere wereld van de windstromingen, onder meer aan de hand van voorbeelden uit de sport. Bijzonder is dat in de cursus recente onderzoeksresultaten zijn verwerkt.

Deze week wordt nog de laatste hand gelegd aan de eerste MOOC van de TU/e. Die krappe timing is met opzet, zodat op de valreep nog de nieuwste onderzoeksresultaten kunnen worden opgenomen in de internetcursus, vertelt maker Bert Blocken woensdagmiddag. “Ik moet zo dadelijk nog naar de studio voor de laatste set opnames. Verser van de pers kan dus niet.”

Een voorbeeld van recente bevindingen die in de cursus zijn verwerkt, is de conclusie dat het Bahrein World Trade Center eigenlijk verkeerd geconstrueerd is. Deze 240-meter hoge wolkenkrabber bestaat uit twee torens in een V-vorm met hiertussen windturbines om energie op te wekken. Deze torens zijn zo geplaatst dat de wind als het ware in een trechter terechtkomt, met als intuïtieve gedachte dat dit het maximale rendement zou opleveren.

Met nauwkeurige windtunnelmetingen en computersimulaties toonde Blocken aan dat dit niet klopt, en dat het gebouw in omgekeerde stand juist 14 procent méér windenergie zou opleveren. “Men gaat bij windstroming vaak uit van intuïtie, maar dat leidt tot suboptimale ontwerpen”, merkt de hoogleraar hierover op. Om dit soort projecten in de toekomst beter te doen, leidt Blocken nu een werkgroep binnen een groot Europees consortium. Het doel is om goed onderzoek op te zetten en richtlijnen te formuleren voor het opwekken van windenergie in de gebouwde omgeving.

Woensdag hadden zich zo’n negenduizend mensen ingeschreven voor de cursus. Reden voor aanbieder Coursera om uit te gaan van twaalfduizend deelnemers. Met dat aantal is Blocken heel tevreden. “Het is een hele klus geweest om de cursus te maken en in ben blij dat het er bijna opzit. In principe kun je het in vier maanden doen, maar wij hebben er ook nog vier maanden onderzoekswerk in gestoken om de inhoud zo actueel mogelijk te maken. We hebben windtunneltests gedaan in Apeldoorn en Brussel en met wielerploegen gesproken (in de cursus komt ook de aerodynamica van ploegentijdritten aan bod, red.), allemaal ter ondersteuning van de MOOC.”

En het werk is nog niet voorbij: vanaf maandag zit een team van tien man, voornamelijk promovendi, om de vragen van de cursisten op het bijbehorende forum te beantwoorden. Maar dat werk is niet voor niets: al voor de start van de MOOC heeft het Blocken en zijn onderzoeksgroep al veel opgeleverd. “Je bereikt een publiek dat je anders niet zou bereiken. Binnenkort beginnen hier vier promovendi die met eigen financiering aan de slag willen naar aanleiding van de MOOC. En mijn LinkedIn wordt overspoeld met contactverzoeken van over de hele wereld.”

Deel dit artikel