- Campus , Student
- 11/10/2013
Het team van de TU Eindhoven kwam vandaag kort na een uur ’s middags (lokale tijd) over de finish in Adelaide. Weliswaar als tweede achter het Australische team SunSwift, maar omdat tijd slechts een van de vier bepalende factoren is voor de algemene ranglijst, maakt STE zich op om het goud in ontvangst te nemen. Want feitelijk hebben de studenten van de TU/e al vanaf het begin van de race de beste papieren. De directe concurrenten uit Australië en het Team Bochum uit Duitsland rijden immers met minder personen aan boord. En dat speelt een belangrijke rol in het bepalen van het eindklassement.
Op donderdag beleefde STE nog een dipje door wat kleine technische mankementen en slecht, bewolkt weer. Maar STE liet hierdoor de voorsprong niet meer uit handen glippen. Tijdens de laatste etappe naar Adelaide gaven ze nog eens een keer een mooi visitekaartje af door met twee inzittenden en een gemiddelde snelheid van 75 kilometer per uur naar de finish te denderen. En passant werd het Team Bochum ingehaald. Aan de finish was het verschil met de Duitsers opgelopen tot veertig kilometer.
De Australiërs kwamen, zoals gezegd, als eerste over de meet maar lopen door het vervoer van slechts één persoon toch achter op STE. Teammanager van STE, Lex Hoefsloot: “”De ontlading is groot nu we over de finish zijn. Het doel om de wereld te tonen dat ’s werelds eerste gezinsauto op zonne-energie, daadwerkelijk de route van drieduizend kilometer uitrijdt, is realiteit geworden. We ruiken nu de overwinning en gaan zaterdag alles op alles zetten om de jury omver te blazen met Stella.”
Op woensdag haalde Nederland al een groot succes binnen met de universiteitsteams van Delft en Twente. Deze kwamen respectievelijk als eerste en derde over de finish in de Challenger-klasse. In deze competitie strijden de zonneauto’s om de snelste tijd en is alleen een chauffeur aan boord. De uitslag van de Cruiser-klasse waarin STE uitkomt, wordt vastgesteld op basis van tijd, aantal personen, energie bijladen en jurering voor gebruiksvriendelijkheid.
Discussie