Sneller opschakelen flink goedkoper

Automobilisten kunnen door sneller op te schakelen tot twaalf procent besparen op brandstof, zonder dat ze het gevoel krijgen dat ze te sloom rijden. Dat is de uitkomst van het afstudeeronderzoek van Luke Lathouwers, masterstudent Automotive Technology.

De 46 proefpersonen van Lathouwers bespaarden gemiddeld zes procent met de zuinigste schakelstrategie die voor hun ook acceptabel was qua rijprestaties. Dat levert al snel een besparing van honderd euro per jaar op.

De TU/e-student liet zijn proefpersonen eerst in hun eigen rijstijl rijden. Daarna liet hij ze vijf keer rijden met elke keer een andere schakelstrategie. De chauffeurs kregen daarbij een signaal wanneer ze moesten schakelen. De chauffeurs moesten verder na de test aangeven welke strategieën ze acceptabel vonden qua rijprestaties en welke niet. Daaruit bleek dat de zuinigste strategie die de testpersonen acceptabel vonden, gemiddeld zes procent besparing opleverde ten opzichte van de eigen rijstijl. Iedereen wist een besparing te realiseren door beter te schakelen; de hoogste was 12 procent. De zuinigste strategie is overigens niet voor alle personen dezelfde; zo bleken sportieve rijders minder bereid concessies te doen qua rijprestaties. Toch haalden zij de hoogste besparingen. "Vaak tot hun eigen verbazing", aldus Lathouwers.

Het Nieuwe Rijden, waarbij 'sneller opschakelen' tip nummer 1 is, bestaat al bijna tien jaar. Maar er valt blijkbaar nog wat te winnen. "Mensen denken soms al goed te schakelen, maar laten toch nog wat liggen. Bij jonge chauffeurs zie je al beter gedrag, maar ook bij hun kan het dus nog beter", licht de student toe. Zijn tip voor chauffeurs die willen bezuinigen, is zelf te zoeken naar de ondergrens van wat je acceptabel vindt qua rijprestaties. Dat blijkt dus lager te liggen dan mensen verwachten. Als iedereen dat zou doen, zouden landelijk honderden miljoenen aan brandstof bespaard kunnen worden, rekent de jonge onderzoeker voor.

Lathouwers presenteerde zijn afstudeerwerk afgelopen donderdag. Het doel van zijn onderzoek is meer inzicht te krijgen in schakelstrategieën. Hiermee kan bijvoorbeeld nieuwe technologie ontwikkeld worden die automobilisten adviseert over schakelen, remmen en optrekken, in samenhang met verkeersinformatie. Ook kunnen automatische transmissies verbeterd worden. Door beter te weten wat de acceptatiegrens is, kunnen automakers zuinigere schakelstrategieën programmeren. Het werk van Lathouwers valt binnen de groep van universiteitshoogleraar prof.dr.ir. Maarten Steinbuch.

Deel dit artikel