Milieuvriendelijker varen dankzij TU/e-vinding
Doordat auto’s en vrachtwagens steeds schoner zijn geworden, vormt de roetuitstoot van schepen een steeds groter deel van de totale wereldwijde uitstoot. TU/e-onderzoeker dr. ir. Michael Boot vond een milieuvriendelijkere brandstof uit en de grote Deense rederij Maersk gaat daar gretig gebruik van maken.
Maersk Oil Trading tekende onlangs een zogeheten Memorandum of Understanding met Progression Industry BV, de TU/e-spin-off van Boot. De duurzame scheepsbrandstof die Michael Boot (momenteel projectmanager en deeltijd-UD bij werktuigbouwkunde) met zijn bedrijf gaat ontwikkelen voor Maersk heet CyclOx en is op basis van lignine. Dit is een tweede-generatie reststroom die in grote hoeveelheden vrijkomt bij de productie van bio-ethanol en papier en meestal voor proceswarmte wordt verbrand. De moleculaire samenstelling van CyclOx is zo gekozen dat de roetuitstoot van dieselmotoren wordt geminimaliseerd. Hij heeft deze brandstof aan de TU/e uitgevonden.
Maersk Oil Trading levert brandstof voor de totale vloot van de A.P. Moller – Maersk Group, ’s werelds grootste bedrijf op gebied van container- en platformbevoorradingsschepen. Progression Industry ontwikkelt technologie op gebied van brandstoffen en automotive. Binnen een Europees project maakt het bedrijf nu ook in samenwerking met onder meer Volvo Car Corporation een inlaatturbine voor benzinemotoren die stroom opwekt uit afvalwarmte.
Animaties vind je hier.
Lees ook dit artikel met een interview met Michael Boot.
Discussie