De Rotterdamse haven.

TU/e start grote windstudie in Rotterdamse haven

De TU/e gaat in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam de windstromen in de Rotterdamse haven in kaart brengen. Het project staat onder leiding van prof.dr.ir. Bert Blocken van de faculteit Bouwkunde.

Het project moet een softwareapplicatie opleveren waarin de windsnelheid en -richting op elke gewenste locatie in de haven tot op tien centimeter nauwkeurig bepaald kunnen worden; informatie waarmee grote containerschepen vaker en slimmer de haven in kunnen worden geloodst. Met ongeveer duizend vierkante kilometer is dit het grootste gebied ooit waarop windonderzoek in zulk detail wordt toegepast. 

Op dit moment wordt de windinformatie voor de Rotterdamse haven gegeven door één KNMI-meetpunt dat op een pier ver in het water staat. Bij windsnelheden boven 11 m/s is het voor de grootste containerschepen onvoldoende veilig om de haven binnen te varen. Het kan binnenin de haven echter minder hard waaien dan het meetpunt aangeeft, waardoor in de praktijk schepen onnodig buiten de haven moeten wachten. 

Bij de windstudie, die deze week is gestart, worden aan de hand van meetstations en computersimulaties de windstromen in de haven in kaart gebracht. De berekeningen zullen ruim vier maanden in beslag nemen. Dit levert een groot databestand op, waarbij elke windsnelheid en -richting van het KNMI-meetpunt kan worden vertaald naar lokale windgegevens op elke gewenste plek in de haven.

Een applicatie voor pc en mobiele telefoon stelt het havenpersoneel straks in staat vrijwel in realtime op de hoogte te zijn van de windinformatie ter plekke. Ook worden de windstromen meegenomen in simulatoren die personeel trainen in het naar binnen begeleiden van schepen.

Het idee voor het project is afkomstig van ing. Herm Jan van Wijhe van het Havenbedrijf Rotterdam. Hij schreef een opdracht uit waarop TU/e-hoogleraar Bert Blocken met succes reageerde. Blocken en zijn promovendus ir. Wendy Janssen deden al eerder een windstudie in de Rotterdamse haven, maar toen betrof het alleen de Eerste Maasvlakte.
In dit project wordt het onderzoek uitgebreid met de Tweede Maasvlakte en een deel van de Europoort. Ook het aantal windrichtingen dat nu in de simulaties wordt meegenomen, gaat van 12 naar 36.

Blocken staat bekend om de windsimulaties die hij al eerder deed voor onder meer de Amsterdam Arena, de binnenstad van Montreal en de campus van TU/e. Ook liet hij met computersimulaties zien wat de beste volgorde is van een rij fietsers - iets wat met belangstelling gevolgd wordt door wielerploegen.

Bron: Persteam TU/e

Deel dit artikel