TU/e in grote proef met elektrische auto’s
De TU/e maakt deel uit van een omvangrijk innovatieplatform met elektrische voertuigen: VIBe. Het project wil binnen een jaar een vloot van minstens vijfhonderd elektrische auto’s op de weg hebben, uitgerust met apparatuur die het gedrag van de automobilisten op diverse gebieden meet. De verzamelde gegevens moeten uiteindelijk onder meer leiden tot nieuwe applicaties voor elektrisch rijden. Het project is vandaag gestart.
‘Vehicle for Innovation Brabant elektrisch’ (kortweg VIBe) streeft naar het grootste aantal elektrische voertuigen op ‘de slimste vierkante kilometer ter wereld’, oftewel de regio Brainport. Voor het project worden op grote schaal elektrische auto’s en hun laadpunten gekoppeld binnen een samenhangende ict-infrastructuur, waarmee uiteenlopende data over elektrisch rijden worden verzameld. Initiatiefnemers zijn NXP, de TU/e, de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij, AutomotiveNL en Driessen Autogroep.
VIBe is een open innovatieplatform waarbinnen onderzoekers en ondernemers -ook kleine bedrijven en startups- nieuwe producten en diensten kunnen ontwikkelen en testen. Volgens Hans Brouwhuis van NXP Semiconductors is VIBe, dankzij de beoogde omvangrijke voertuigpool, straks als eerste ter wereld in staat om serieuze proeven met bijvoorbeeld energie- en vlootmanagement uit te voeren. Het idee is dat bedrijven, met behulp van het platform, bijvoorbeeld apps gaan ontwikkelen voor het terugvinden van je auto of het vinden van oplaadplekken.
Eén van de eerste onderzoeksprojecten op het VIBe-platform, van onder andere de TU/e, heeft betrekking op smart charging. Hiermee moet worden voorkomen dat het elektriciteitsnetwerk overbelast raakt als bijvoorbeeld heel veel auto’s in hetzelfde gebied willen opladen. Smart charging stuurt onder meer het laadgedrag van auto’s aan om overbelasting te voorkomen, maar houdt tegelijkertijd wel rekening met de wensen van de autorijders en op welk moment zij weer de weg op willen kunnen met hun auto. Betrokken vanuit de TU/e zijn de groepen van prof.dr.ir. Maarten Steinbuch (Werktuigbouwkunde) en prof.dr. Siep Weiland (Electrical Engineering).
De slimme oplossingen die VIBe kan opleveren, zijn volgens hoogleraar Systems and Control Steinbuch talrijk, “van geïntegreerde verkeersmanagementsystemen tot nieuwe mobiliteitsservices”. Het aantal betrokken voertuigen is daarbij volgens hem doorslaggevend. VIBe streeft volgens hem naar tenminste vijfhonderd voertuigen binnen een jaar en een verdubbeling daarvan in het volgende jaar.
VIBe hoopt vooral medewerkers van de High Tech Campus Eindhoven, de TU/e en de AutomotiveCampusNL in de voertuigenpool te kunnen laten rijden. Aanschaf van de auto is in principe voor de automobilist zelf; wel geeft bijvoorbeeld NXP medewerkers al de mogelijkheid om elektrisch te rijden in ruil voor een deel van hun bruto salaris.
Steinbuch zegt in januari met Dienst Personeel en Organisatie te willen gaan praten over een dergelijke mogelijkheid voor TU/e-medewerkers. “Ik zou sowieso graag zien dat de universiteit niet alleen -zoals met het fietsenplan- het fietsen ondersteunt, maar ook het elektrisch rijden.”
Automobilisten die deelnemen aan het project krijgen hiervoor een kleine vergoeding en toegang tot de gegevens die de proef oplevert.
Discussie