- 18/09/2012
Wie zijn boodschappen verdeelt over traditionele supermarkten (zoals Albert Heijn) en ‘harde’ discounters (zoals Aldi) blijkt meer geld uit te geven dan wie zich tot één winkel beperkt. Dat ontdekte econoom Mark Vroegrijk, die eind september met een beurs van NWO in Tilburg promoveert.
Daar zijn meerdere verklaringen voor. “Het kan bijvoorbeeld zijn dat mensen die twee keer worden blootgesteld aan alle verleidingen in de schappen meer impulsaankopen doen”, zegt hij. Wat is zijn tip voor studenten met een kleine portemonnee? “Als je een goede boodschappenlijst maakt en je houdt je daaraan, bespaar je geld.”
Te lui voor een lijstje maar toch vastbesloten om na je bezoek aan Albert Heijn op koopjesjacht te gaan bij een discounter? “Doe dit dan in elk geval niet op dezelfde dag. Uit mijn onderzoek blijkt dat je dan nog meer uitgeeft dan mensen die hun boodschappen op verschillende dagen doen. Impulsaankopen zijn makkelijker te weerstaan als je maar één keer per dag in de verleiding wordt gebracht.”
Groot inkopen kan slim zijn. “Frisdrank is bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd in de aanbieding. Omdat dit niet bederft, kun je er makkelijk veel van inslaan.” Of boodschappen doen voor een heel studentenhuis goedkoper is, weet hij niet: “Je zou denken dat het voordeliger is, maar ik heb daar geen onderzoek naar gedaan. Het zou een mooi vervolgonderzoek zijn.”
Discussie