- Onderzoek
- 14/11/2012
Maakt lichtgevende verf de snelweg veiliger?
Genoeg gesleuteld aan de auto’s, vond ontwerper Daan Roosegaarde; tijd om de snelwegen aan te pakken. Afgelopen week stonden de media vol met zijn plannen. Glow-in-the-dark Lines, Dynamic Paint, Interactive Light, Priority Electric Lanes. Pakkende termen om de snelwegen veiliger en duurzamer te maken met lichtgevende verf en speciale verf die pas zichtbaar wordt wanneer er gewaarschuwd moet worden. Kunnen deze relatief eenvoudige ingrepen de doorstroming en verkeersveiligheid daadwerkelijk verbeteren?
“Het is volstrekt duidelijk dat een snelweg in perfecte conditie moet zijn om zo bij te dragen aan de veiligheid”, steekt Henk Nijmeijer, hoogleraar Dynamics and Control aan de faculteit Werktuigbouwkunde, van wal. “Maar ik vind het een beetje ‘ivoren toren’ om te beweren dat er niets aan die snelwegen gedaan wordt. Het is wel zo dat de meeste innovaties plaatsvinden op het gebied van de voertuigen en de wegkant, daar is momenteel de meeste vraag naar. Bij een optimale snelweg denk je vaak alleen aan goed asfalt, belijning en dergelijke. Toch wordt er wel degelijk op veel plaatsen nagedacht over hoe we snelwegen kunnen aanpassen om mobiliteit en veiligheid te verbeteren. Zo zijn er in Japan testen met rubber wegen in plaats van het standaard asfalt. Een hele overstap, met mogelijk grote voordelen.”
“Het klinkt heel aardig, lichtgevende en dynamische verf op de snelweg, maar om dit nu een ‘slimme snelweg’ te noemen, vind ik te vergezocht. In Zweden zijn ze bezig met ‘i-roads’, wegen met sensoren die informatie van weg naar auto doorgeven, en andersom. Een gladde weg, hoe je het beste een rotonde driekwart kunt rijden - het is echt een interactie tussen weg en auto. Dat noem ik een ‘slimme snelweg’. Ik zet dan ook mijn vraagtekens bij die verf. Er wordt gezegd dat het straatverlichting overbodig maakt. Maar hoe veilig is het om alleen verlichting vanaf de asfaltzijde te hebben? - de lantaarns staan niet voor niets boven de weg.
Bij de energievoorziening zelf: de zon is in Nederland geen betrouwbare bron te noemen, wat als het dagen regent en bewolkt is? En vaak gaat gladheid gepaard met sneeuwval; de waarschuwingstekens die met die speciale verf zichtbaar moeten worden, verdwijnen dan net zo hard onder het sneeuwdek. Aardige gedachtes, maar het komt op mij een beetje naïef over.”
“Ik denk zeker dat er op het gebied van de snelweg nog veiligheidswinst te halen valt. En niet alleen de weg zelf, ook de wegkant. Wat dacht je van de overdaad aan borden langs de snelweg? Daar help je een chauffeur echt niet mee. Daarom zijn we nu bezig of we deze informatie op een andere manier kunnen doorgeven. Daarnaast ontwikkelen we wegsensoren die bestuurders op de hoogte houden van de wegconditie. Naast de slimme snelweg en slimme auto zetten we in op de slimme bestuurder. En of die gebaat is bij glow-in-the-dark snelwegen? Ze willen er volgend jaar bij Oss mee gaat testen, maar het is mij nog onduidelijk hoe groot het proefvak dan is. Op grote schaal zie ik de Nederlandse wegen voorlopig echt nog geen lichtgeven.”
Discussie