Appèl over verlagen voedselprijzen: ‘niet op de planning'

Appèl is voor nu niet van plan om de voedselprijzen op de campus te verlagen. Wel heeft de cateraar andere veranderingen doorgevoerd. Dat zegt Steven ten Cate, accountmanager van Appèl. “Als we de prijzen omlaag gooien dan kan ik niet meer waarmaken wat ik waar moet maken op het gebied van duurzaamheid en gezondheid.”

door
foto Bart van Overbeeke

‘Die prijzen moeten omlaag. De kantines zijn niet te betalen voor studenten’, stelde student Liam Geschwindt in een eerder interview. Ongeveer een jaar geleden startte hij een petitie om de prijzen te verlagen, maar zonder succes. Appèl, cateraar van bijna alle kantines op de campus, gaf destijds aan bezig te zijn op met verschillende verbeteringen. Een deel daarvan is doorgevoerd, maar een prijsverlaging blijft uit.

Duurzaamheid

De huidige prijzen zijn volgens Ten Cate vooral te wijten aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de cateraar, die de TU/e zelf ook nastreeft. “Wij hebben als cateraar een inspanningsverplichting op het gebied van gezondheid, duurzaamheid, eiwittransitie en CO2-reductie.” In de praktijk betekent dat bijvoorbeeld dat er alleen vlees van Topkeurmerken gebruikt mag worden, er meer eiwitproducten worden ingekocht en er een ruim aanbod aan vegetarische en veganistische opties is. “Hierdoor moeten we duurder inkopen”, aldus Ten Cate.

Als ik morgen bij MetaForum friet met hamburgers verkoop, dan staat het ramvol. Maar dat is niet in lijn met onze doelstellingen

Steven ten Cate
Accountmanager Appèl

Dat bijvoorbeeld Hubble of het Sportcafé wel goedkopere gerechten aan kunnen bieden ligt volgens Ten Cate aan het feit dat zij niet aan al deze doelstellingen hoeven te voldoen. “Zij kunnen daardoor andere, goedkopere ingrediënten gebruiken. Doordat wij deze doelstellingen nastreven verkleint het onze inkoopopties en verkleint het onze doelgroep”, legt hij uit. “Want als ik morgen bij MetaForum friet met hamburgers verkoop, dan staat het ramvol. Maar dat is niet in lijn met onze doelstellingen.”

Het Sportcafé geeft aan dat deze stelling van Ten Cate niet klopt en dat ook zij zich aan het duurzaamheidsbeleid van de TU/e houden. 'Het Student Sports Café op het SSC is een ‘Home away from Home’, voor al onze nationale en internationale studenten en medewerkers', schrijft SSC-Hospitality Manager Joyce Schonenburg in een schriftelijke reactie. 'In dat kader streven wij ernaar om onze doelgroep gezonde en betaalbare maaltijden, inclusief een groot aandeel vegetarische maaltijden en veganistische opties, aan te bieden om zo bij onze studenten een gezonde levensstijl te promoten. Hierbij kiezen we bewust voor een lage winstmarge om de toegankelijkheid voor alle studenten te garanderen. Als onderdeel van de TU/e houden vanzelfsprekend ook wij ons aan het duurzaamheidsbeleid van de TU/e.' Hubble was nog niet in staat te reageren op de uitspraak.

Ondanks de uitdagingen die de extra focus op duurzaamheid met zich meebrengt is Ten Cate positief over het beleid. “Deze richtlijnen zijn ons niet alleen opgelegd door de TU/e, we hebben als Appèl namelijk dezelfde soort doelstellingen. Daarom zijn we juist zo’n goede match met de TU/e.”

De Subway is beslist niet duurzaam, maar het gaat over de gemiddelde duurzaamheid van al onze locaties op campus samen

Steven ten Cate
accountmanager Appèl

Appèl blijkt overigens niet op alle vlakken even duurzaam te zijn. De Subway in Auditorium valt bijvoorbeeld ook onder hun verantwoordelijkheid. “De Subway is beslist niet duurzaam, maar het gaat over de gemiddelde duurzaamheid van al onze locaties op campus samen”, aldus Ten Cate. “Wat we bij de Subway verliezen aan duurzaamheid, moeten we ergens anders weer goed zien te maken.”

Verkoop gestegen

Dat de prijzen een heet hangijzer zijn, blijkt ook uit de praatcafés die de cateraar organiseert. TU/e’ers kunnen tijdens deze sessies input geven aan de cateraar. “De prijs is daar altijd prominent aanwezig”, zegt Ten Cate. “Die wordt als te hoog ervaren.”

Het staat op dit moment niet op de planning om de prijzen te verlagen

Steven ten Cate
Accountmanager Appèl

Maar ondanks dat de TU/e-gemeenschap de prijzen van Appèl te hoog vindt, wordt er wel steeds meer gekocht. “We zien dat onze verkoop met vijftien procent is gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. En specifiek de verkoop van warme maaltijden is zelfs verdubbeld”, vertelt hij. “Als blijkt dat we die stijging in verkoop kunnen vasthouden, in hoeverre moet je dan nog iets aan de prijs doen? Het staat op dit moment dus niet op de planning om de prijzen te verlagen.”

Grotere porties

Deze toename wijt Ten Cate voornamelijk aan de recente verbeteringen op het gebied van kwaliteit en kwantiteit van hun assortiment. “Tijdens praatcafés kregen we bijvoorbeeld vaak terug dat onze porties klein werden gevonden, dus hebben we onze porties groter gemaakt”, legt hij uit.

“Verder hebben we ook veel gekeken naar de samenstelling en afwisseling van onze gerechten. Zo zijn we begonnen met het werken in menucycli, hebben we meer warme maaltijden toegevoegd aan ons assortiment en zijn we ook druk bezig met een juiste mix tussen klassieke en internationale lunchgerechten.” Volgens Ten Cate zijn ze deze veranderingen nog aan het perfectioneren, maar gaat het de goede kant op.

Als in de toekomst de prijs nog steeds zo’n struikelblok blijkt te zijn, dan kunnen we kijken wat daar de mogelijkheden zijn

Steven ten Cate
Accountmanager Appèl

En deze positieve trend lijkt ook de reden te zijn waarom er - voor nu - niks zal veranderen aan de prijzen. “We hebben het eerst gezocht in kwantiteit en kwaliteit.En nu zien wij een toegenomen verkoop, dus in onze ogen zijn we goed bezig nu. Als in de toekomst de prijs nog steeds zo’n struikelblok blijkt te zijn, dan kunnen we kijken wat daar de mogelijkheden zijn. Maar op dit moment is daar nog geen aanleiding voor.”

Er volgen in 2025 weer nieuwe praatcafés: maandag 20 januari en maandag 3 februari. TU/e’ers kunnen zich aanmelden door te mailen naar: aaleksanjan@appel.nl.

Deel dit artikel