Wie de afgelopen dagen veel tijd heeft doorgebracht bij de koffieautomaat, heeft de nieuwe prijs misschien al voorbij zien komen. Dat was een foutje. Leverancier Maas was iets te proactief in het doorvoeren van de prijsverhoging, vertelt contractmanager facility services Marleen Geerts-Gijsbers. “Dat hebben we snel weer teruggedraaid. De nieuwe prijzen gaan echt pas per 1 januari in.”
Reden voor de prijsverhoging zijn de stijgende kosten op de koffiemarkt, aldus Geerts-Gijsbers, de prijs van koffiebonen is wereldwijd enorm gestegen. “Op basis daarvan zijn we gaan kijken of de prijs die wij hanteerden in lijn lag met die van andere universiteiten. Toen bleek dat wij aan de lage kant zaten. Om ook het gat van de indexering (aanpassing aan de inflatie, red) op te vangen hebben we toen besloten de prijs te verhogen.”
Nog duurder
Ook in het voorjaar komt er weer een nieuwe indexering aan, die de prijzen van de warme dranken misschien nog wat meer zal opvoeren, waarschuwt Geerts-Gijsbers. “We doen er natuurlijk wel alles aan om de stijging zo minimaal mogelijk te houden. We hebben bijvoorbeeld afspraken met de leverancier over wat kan en mag wat betreft de indexering.” Om niet meteen een grote sprong te hoeven maken, is nu besloten om met een verhoging van vijf cent te beginnen.
Aan studenten – de grootste groep die moet betalen voor de koffie, medewerkers krijgen die gratis – is van tevoren niet gevraagd wat ze van de prijsstijging vonden. “Het kan dat er misschien wat afname is in gebruik, maar daar houden we rekening mee. We verwachten dat dit een kwestie van gewenning is en dat het gebruik uiteindelijk weer zal stabiliseren.”
Discussie