WAVE zet zich in voor neurodivergente breinen

Meerjarige NWO-beurs voor ontwikkeling van optimale studentenbegeleiding

‘We Appreciate, Value & Empower’, dat is waar WAVE voor staat. Woensdag is de kick-off van dit innovatieprogramma dat inzet op betere zelfontwikkeling voor neurodivergente jongeren. Want alle breinen zijn broodnodig, vinden WAVE-initiatiefnemers Marlou Heskes en Manon Krabbenborg. TU/e-student Jesse van Meer is een van de deelnemers.

door
foto WAVE (Fontys)

Trots en blij waren Marlou Heskes-van ’t Hoofd en Manon Krabbenborg, beiden werkzaam bij Fontys Hogeschool, toen ze een driejarige Comenius Leadership Grant ontvingen voor WAVE. ASML voegde hier een subsidie aan toe, zodat het traject in totaal vierenhalf jaar kan lopen. Na een halfjaar voorbereiding gaat het programma deze woensdag officieel van start.

WAVE is voortgekomen uit Career Jumpstart, een samenwerking van Fontys en de TU/e, waarbij afstudeerders met een neurodivergentie zoals ASS (autisme), ADHD of dyslexie, ondersteuning krijgen bij het vinden van een passende (afstudeer)stage of baan. “Dankzij de bijdrage van ASML kunnen we ons nu ook richten op mbo-studenten en leerlingen in het voortgezet onderwijs”, vertelt Krabbenborg.

Breinhandleiding

“Bij Career Jumpstart kwamen we erachter dat het eigenlijk te laat is als deze jongeren pas aan het eind van hun studie aan zo’n traject beginnen.” Dat komt doordat zij moeten functioneren in een neurotypische wereld, legt Heskes uit. “Ze zijn zo gefocust op wat misgaat, dat zij zich niet bewust zijn van hun talenten en sterke kanten.” Zelfstigma, noemt ze dat.

Bij WAVE komt de focus daarom niet alleen op loopbaancompetenties te liggen, maar ook op zelfontwikkeling. En de start ligt bewust eerder in de educatieve loopbaan. “Het kost immers even tijd om je eigen breinhandleiding te leren kennen”, zoals Heskes het formuleert.

Wicked

Het doel van WAVE is de kennis vergroten over hoe je neurodivergente scholieren en studenten optimaal stimuleert in hun zelfontwikkeling en loopbaanvaardigheden. Daartoe gaan vier teams van design thinkers, samengesteld uit studenten, docenten en professionals, leeractiviteiten ontwikkelen.

Wat de leeractiviteiten worden? Krabbenborg en Heskes weten het nog niet. “Dat kan variëren van een podcast tot een festival.” En dat niet-weten is ook het juiste uitgangspunt, benadrukt Heskes. “Dit is wat je noemt een wicked problem. Als het een eenduidig vraagstuk was, bestonden die oplossingen al.”

Denkkracht

Vanuit ASML nemen medewerkers die zelf neurodivergent zijn deel aan WAVE. Het bedrijf biedt ook werkervaringsplekken en stages aan specifiek voor starters met een neurodivergentie. Geen overbodige luxe, weten de twee WAVE-initiatiefnemers. Ze schudden de nodige statistieken uit hun mouw: zo zijn de werkeloosheidscijfers het hoogst onder professionals met ass (autisme).

Eeuwig zonde, vinden de twee. Juist de diversiteit aan denkkracht die neurodivergente breinen meebrengen is onmisbaar, is hun overtuiging. Niet alleen op de werkvloer, waar iedereen momenteel hard nodig is. “Maar ook om de complexe wereldproblemen op te lossen. Dat gaat niet lukken zonder juist de scherpe en out of the box-inbreng van neurodivergente denkers.”

De focus van WAVE ligt, kortom, op de positieve meerwaarde van neurodiversiteit. En dat komt ook terug in de naam: ‘We Appreciate, Value & Empower’.

Docenten

Wie graag een bijdrage wil leveren aan WAVE, kan meer informatie vinden op de website. “Iedereen met affiniteit met neurodivergentie is welkom. We zoeken onder anderen TU/e-docenten die deze groep studenten graag beter willen leren begeleiden.” Behalve designthinkers voor de teams, zijn ook zogenaamde ‘frisse denkers’ welkom, die vier keer per jaar samenkomen om mee te denken.

Op de hoofdfoto: een deel van de WAVE’ers

Student Jesse van Meer: “Meer cohesie, draagvlak en begrip”

TU/e-student Jesse van Meer is een van de designthinkers van WAVE. De student Psychology & Technology is ervaringsdeskundig: hij is hoogbegaafd, hoogsensitief en heeft ASS. Als een van de oprichters van Stichting Donatues is hij zelf ook actief bij het ondersteunen van neurodivergente medestudenten.

“Wat ik hoop dat WAVE oplevert, is dat de studenten zich gezien en gehoord voelen. Zoals in de bedrijven in de Brainportregio waar ze na hun afstuderen wellicht gaan werken. En misschien ook al tijdens hun studie, bijvoorbeeld doordat ze meer vrijheid krijgen om zelf hun leertraject vorm te geven.”

“Dat ook docenten deelnemen aan WAVE vind ik fantastisch. Hoe meer groepen meedoen, hoe meer cohesie, draagvlak en begrip voor elkaar. Zo zou het goed zijn als docenten leren signaleren of er neurodivergente studenten aanwezig zijn, ook in een zaal van honderd man. Dat ze een specifieke manier van vragen stellen gaan herkennen en weten hoe ermee om te gaan.”

“Een meer drastische switch zou zijn: top-down les gaan geven, door direct het einddoel van een vak te formuleren. Neurodivergente en hoogbegaafde studenten missen soms het overzicht als zij stap voor stap informatie krijgen, zonder te weten waar het heen gaat.”

“Ons design thinking-team komt tweewekelijks samen om onder meer te brainstormen en acties uit te zetten. Ikzelf voel me door mijn deelname aan WAVE ook gehoord en gezien. En belangrijker: het vergroot mijn energie en passie om me in te mogen zetten voor de doelgroep, kennis te delen, te leren van elkaar. Ik ben trots dat ik hier deel van mag uitmaken.”

Heb je ideeën of wil je brainstormen met Jesse van Meer? Stuur hem gerust een e-mail.

Deel dit artikel