Het ultieme groepsproject: studententeams

Met studenten van verschillende faculteiten werken aan één groot project

De TU/e telt tientallen studententeams die zich met de meest uiteenlopende onderwerpen bezighouden. Zo maakt Team IGNITE lichtkunstwerken, werkt InMotion aan snelle laadtijden voor elektrische racewagens, ontwikkelen studenten van Totem Game Dev zelf videogames en creëert Team POLAR een autonoom voertuig om Antarctica te onderzoeken.

door
foto Bart van Overbeeke

TEAM IGNITE | Unite with light

Kunst combineren met technologie om verbinding te creëren, dat is wat studententeam IGNITE uniek maakt volgens PR-clusterlid Vera Scheve (21). De kunstvorm in kwestie: licht, en dan het liefst interactief.

Al meerdere jaren bouwt Team IGNITE een interactieve lichtinstallatie voor het wereldbekende lichtkunstfestival GLOW dat ieder jaar in Eindhoven plaatsvindt. Scheve: “Afgelopen jaar stonden we op GLOW met project ‘GLOWBLE’. Dat was een gigantische lichtbal die reageerde op geluid, als bezoekers gingen klappen of schreeuwen bijvoorbeeld. Daar hebben we toen de GLOW-publieksprijs mee gewonnen.”

Ook dit jaar werkt Team IGNITE weer aan een nieuw GLOW-project, maar daarnaast heeft het team ook ambities buiten het festival. Zo hopen ze mee te doen aan hun allereerste internationale lichtkunstfestival en zijn ze bezig met een lichtinstallatie voor een van de nieuwe studententorens op campus. Scheve: “Het wordt een installatie die de zon nabootst, om de veelal internationale studenten die in deze torens wonen een warm gevoel te geven in het regenachtige Nederland.”

Dit klinkt allemaal erg ambitieus, maar volgens Scheve kan je het zo druk maken als je zelf wilt bij Team IGNITE. “De een doet een full time bestuursjaar en de ander werkt maar één werkdag per week. Het hangt af van hoeveel tijd je hebt en wat je wilt leren. Dan kijken wij hoe we het team kunnen aanpassen aan de student, en niet andersom.” (CdW)

InMotion| Snel, sneller en nóg sneller laden

De grote droom van studententeam InMotion is om met een elektrische racewagen de 24-uursrace van Le Mans te rijden. Om daar te komen werkt het team aan een batterijpakket dat heel snel moet kunnen laden én het heel lang op hoge snelheid vol moet kunnen houden. Vorige zomer toonde InMotion al aan dat een laadtijd van 4 minuten mogelijk is.

Het afgelopen jaar zijn de studenten vooral bezig geweest om ervoor te zorgen dat het batterijpakket heel blijft in een racewagen die met 300 km/u over de baan scheurt. En dan kom je wel wat uitdagingen tegen, vertelt teammanager Wouter Brans (22). “We werken bijvoorbeeld aan vibratieproblemen. Als je op het circuit over een stoepje rijdt moet het batterijpakket de klap aankunnen. Alles moet echt helemaal rock solid vastzitten, geen van de 800 koelaansluitingen mag losschieten en er mag niets gaan lekken.”

Een uitdaging is ook omgaan met tegenslagen, vertelt hij. “Zo hebben we een week van 90 uur gemaakt. Bij de test op zondagavond bleek de isolatiewaarde te hoog en konden we weer van voren af aan beginnen.” Gelukkig helpt de teamsfeer om dat soort tegenslagen te relativeren, zegt Coen Hiddink (23). “We houden het ook gewoon gezellig door naast het werk leuke dingen te doen samen. Daardoor voelt het ook minder als werken.”

De meeste leden zijn fulltimers en dompelen zich een jaar lang onder in het InMotion-bestaan. Brans: “Je privéleven zul je daardoor wel anders moeten inrichten. Daarom is het goed om het maar een jaar lang te doen. Dan kún je ook alles geven.” En dat is het waard, vindt ook Hiddink. “Je hebt goud in je handen. Iedereen wil dat zien.” Dáár doe je het voor. En voor het versnellen van de energietransitie, natuurlijk: “Dat is een bijkomstig doel. Dat mensen zien wat er mogelijk is op het gebied van elektrisch rijden. En daar zijn we al heel ver mee.” (LA)

Totem Game Dev | Voor iedereen die games wil maken

Elk jaar werken ruim dertig leden van Totem Game Dev aan meerdere spellen. Wie zich aansluit, wordt tevens lid van een internationale gemeenschap van vijfhonderd game-ontwikkelaars erbij via de open Discordserver van het team.

Egor Larionov (22) legt uit: “We hebben vier tot vijf kleinere projecten per jaar om de basis te leren, ook als je geen ervaring hebt. Als studenten zelf de hardware niet hebben dan hebben wij computers te leen.” In kleine teams leren studenten alles over game-ontwikkeling, van programmeren tot het ontwerpen van karakters, bewegingen en visuals. “Aan het eind van het jaar hebben we een prijsuitreiking voor het beste project.”

Het team organiseert jaarlijks een groot project voor studenten die de basis onder de knie hebben. Vorig jaar werd het spel ‘Observe’ gemaakt, dat binnenkort via Steam te koop is. Maarten Hundscheid (22): “Het spel heeft een unieke mechaniek waarbij je puzzels moet oplossen door uit een kerker te ontsnappen, maar wat je in elke kamer doet blijft in een timeloop hangen en heeft invloed op de volgende ruimte.”

Dit studiejaar voegt het team een project toe. Zo maakt de ‘Gamification Squad’ een spel om een maatschappelijk probleem op te lossen. Hundscheid leidt dat team. “We zijn in gesprek met onder andere gemeente Eindhoven om te kijken welk probleem we willen oplossen met de game.”

Naast het ontwikkelen van games worden deze ook gepresenteerd, bijvoorbeeld tijdens de Night of the Nerds. Bovendien organiseert het team lezingen over het vak en bezoeken aan game-studio’s. Larionov: “We regelen activiteiten om soft skills te trainen, zodat mensen naast het technische aspect ook op sociaal en professioneel vlak kunnen groeien.” En daarnaast is er altijd tijd voor een potje Mario Kart of FIFA. Wie zich aansluit, hoeft niet bang te zijn dat het ten koste gaat van het studeren. “Bij ons mag je zelf bepalen wanneer en hoeveel je werkt”, zegt Larionov. “We willen vooral een veilige omgeving creëren waarin iedereen werkt op een manier die voor hen uitkomt.” (WK)

Team polar | Onderzoek op 's werelds koudste plek

Autonoom onderzoek mogelijk maken op Antarctica. Dat is het doel van Team POLAR. Teammanager Ignacio Becerra Osorio (21): “Dit betekent robotica en AI gebruiken om onderzoek mogelijk te maken in een van de meest extreme gebieden op aarde.” Volgens Becerra Osorio zijn er niet veel die focussen op dit gebied. “Er is al onderzoek gedaan in Antarctica met water- en luchtapparatuur zoals drones of boten, maar wij zijn een van de weinigen die het op land doen.”

Het land op Antarctica is namelijk een ontzettend waardevol onderzoeksgebied (voor meteorietonderzoek bijvoorbeeld), maar tegelijkertijd ook erg gevaarlijk vanwege de extreme weersomstandigheden. Om die reden bouwde het studententeam de ‘Ice Cube’. Een autonoom onderzoeksvoertuig dat zichzelf kan besturen en bestand is tegen extreem lage temperaturen tot wel -40 graden Celsius.

Afgelopen jaar ontwikkelde Team POLAR het eerste prototype van de Ice Cube en werd deze getest in het koudste noordelijke puntje van Noorwegen. Maar de uiteindelijke bestemming voor de Ice Cube is natuurlijk Antarctica. Becerra Osorio: “Als alles goed gaat, is ons plan om er december 2026 heen te gaan.” Mogelijk niet alleen met de Ice Cube, maar ook met een groter model waar het team dit jaar aan gaat beginnen.

Volgens Becerra Osorio worden studenten om uiteenlopende redenen lid van Team POLAR. “Sommigen willen bijdragen aan duurzame onderzoeksmogelijkheden, anderen zijn enthousiast dat ze écht aan een gloednieuw concept werken en wat mij persoonlijk aantrok was de uitdaging om iets te ontwikkelen wat moet werken in zulke extreme temperaturen.” Daarnaast is Team POLAR een van de meest internationale teams, wat voor velen ook een pluspunt is, aldus Becerra Osorio.

Wat betreft de werkdruk, mag je zelf kiezen hoeveel tijd je precies besteedt; zowel parttime als fulltime zijn mogelijk. Echter, voor parttimers raadt het team wel een gemiddelde van 10-15 uur per week aan. “Meer kan natuurlijk altijd.” (CdW)

Deel dit artikel