Drie tips voor USE-ITEC-punten in oktober

Plastic afval, fietscultuur & piano in de pauze

Drie tips voor USE-ITEC-punten in oktober

Je kunt je bachelor aan de TU/e pas afronden wanneer je minstens vijf Studium Generale-programma’s met het USE/ITEC-label hebt bijgewoond. Cursor zet iedere maand drie opties in de schijnwerpers. Deze maand: muziek maken op plastic afval, een lezing over de grootste fietssteden, en klassieke muziek tijdens de pauze.

foto Copyright Sander Heezen & Jostijn Ligtvoet

Heb jij nog een aantal USE-ITEC-punten nodig om tot de vijf te komen? Of heb je ze al, maar ga je graag naar Studium Generale-programma’s? Lees dan wat er deze maand op het ‘menu’ staat.

1. Cycling Cities

Thema: lezing / mobiliteit
Datum: woensdag 16 oktober
Tijd: 12.40-13.20 uur
Locatie: Auditorium, Blauwe Zaal

Wist je dat er meer fietsen dan mensen zijn in Nederland? Wellicht niet verrassend voor een fietsland als Nederland. Al vanaf piepjong leren Nederlanders de tweewielers te berijden en door het hele land wordt er rekening gehouden met fietsers in de vorm van heel veel (ongeveer 35.000 kilometer) fietspaden.

Maar wat zorgt ervoor dat sommige plekken echte ‘cycling cities’ worden en andere niet? In deze lezing neemt TU/e-professor Ruth Oldenziel je mee op wereldreis om uit te zoeken welke factoren aan de basis liggen van een echte fietscultuur.

2. Soundtrack of the Plastic Age

Thema: muziek / lezing / vervuiling
Datum: woensdag 16 oktober
Tijd: 20.00-21.45 uur
Locatie: Luna, Corona-zaal

Muziek maken met instrumenten van plastic afval; dat zal de Rogier de Nijs Groep woensdag 16 oktober doen tijdens hun optreden ‘Soundtrack of the Plastic Age’ (zie hoofdfoto). Met behulp van hun muziek en bijbehorende videoprojecties neemt het drietal je mee naar ‘the plastic age’, oftewel: het heden. Merijn Tinga, beter bekend als de Plastic Soup Surfer, zal daarnaast een lezing geven over de onderliggende problemen van plastic zwerfafval.

3. Recess Relaxation

Thema: muziek
Datum: dinsdag 22 oktober
Tijd: 12.40-13.20 uur
Locatie: Auditorium, Blauwe Zaal

Sinds kort organiseert Studium Generale de week voor de tentamenperiode een lunchpauzeconcert. Speciaal voor alle blokkende studenten die hier en daar wel een pauze kunnen gebruiken, maar natuurlijk zijn andere TU/e’ers ook welkom.

Deze keer wordt de muziek verzorgd door Laurens de Man - pianist, organist en klavecinist. Eerder dit jaar ontving hij nog de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs, maar op 22 oktober staat hij ‘gewoon’ in de Blauwe Zaal.

Wat is USE/ITEC?

De TU/e leidt ingenieurs op. De technische oplossingen die ingenieurs bedenken staan echter niet op zichzelf. Technologie dient een maatschappelijk doel en de toepassing ervan heeft gevolgen voor de samenleving. Daarom is het belangrijk dat ingenieurs in opleiding hun horizon verbreden op maatschappelijke, ethische, cultureel en persoonlijk vlak.

Onderdeel van het bachelor-programma van de TU/e is de zogenoemde USE/ITEC-regeling. USE staat voor ‘user, society & enterprise'. Als ingenieur heb je immers altijd te maken met gebruikers, de maatschappij en het bedrijfsleven. ITEC staat voor Impact of TEChnology, en is erop gericht om ethische vragen rond het gebruik van technologie op te werpen.

De USE/ITEC-regeling schrijft voor dat bachelor-studenten een bepaald aantal punten moeten halen om zich te bekwamen in de niet-technische aspecten van technologie. Studium Generale organiseert activiteiten op dit gebied.

Lees hier meer bij Studium Generale.