Rugnummer | Het lievelingsgetal van Quatsh is 4068

De squashvereniging ziet haar sport als een snel strategiespel

Rugnummer | Het lievelingsgetal van Quatsh is 4068

De TU/e is 38 studentensportverenigingen rijk. Bij de ene kun je aces slaan, bij een andere scheer je over het water. Als je wilt kun je via studentensportcentrum SSC gamen, springen, rennen, fietsen, roeien, vliegen, schieten, hangen, schaken, surfen, stoten en pushen. Cursor wil iedere vereniging de kans geven zich voor te stellen. De eerste vraag is ‘Wat is je lievelingsgetal?'

foto ESSRV Quatsh

Warming up

Het lievelingsgetal van Quatsh is 4068. Dat is namelijk het verenigingsnummer dat ieder lid uit het hoofd kent. Waarom? Omdat het hun bestelnummer is in het Hubble Community Café. Want hoewel Quatsh sport op plaats één heeft staan, zijn ze ook gemiddeld drie avonden in de week te vinden in Hubble. “Wij houden ontzettend van sociale activiteiten”, zegt Youri Smolders, voorzitter van ESSRV Quatsh.

Voor de warming up én de cooling down kan Quatsh de laatste tijd gerust de route tussen de kleedkamer en squashbanen gebruiken. “We moeten door de verbouwing van het Studentensportcentrum erg ver omlopen, ik schat wel 400 meter, en daarbij tweemaal de Dommel oversteken”, zegt de voorzitter. Een ander nadeel van de verbouwing is dat er nu veel zand op de banen komt. “En oh ja, een van de vijf squashbanen wordt nu gebruikt als opslagplaats. Maar ach, alles is beter dan dat het SSC een half jaar gesloten zou zijn geweest.”

Scores

• 107 leden heeft Quatsh en een kwart daarvan is internationaal.
  • 43ste bestuur. Ze heeft geen slogan. “We kwamen er niet snel uit en zijn gewoon aan de slag gegaan als bestuur. Bij cobo’s hebben we er soms een nodig, maar dan verzinnen we er ter plekke wel een.”
  • 16 commissies zijn er.
  • 60-80 € ben je kwijt voor een goed racket.
  • 20 € kost het om snaren te vervangen.
  • 3 mensen in een team. Je kunt ook individueel meedoen aan toernooien.
  • 11 punten (met twee punten verschil) moet je halen om de set te winnen.
  • 25 Quatshies deden dit voorjaar als team mee in de Batavierenrace (hardloopestafette tussen Nijmegen en Enschede).

Nabeschouwing

Volgens de voorzitter kun je squashen vergelijken met een intervaltraining. “Het zijn korte krachtige rally’s, het is zeker niet te vergelijken met een duursport. En je moet tactisch vooruit denken. Eigenlijk is het een snel strategiespel.”

De meest actieve commissies zijn volgens Smolders de Qwebcie die de hele website gerestyled heeft, de Kwakcie die de sociale activiteiten verzorgt, de Snapcie die het Insta-account verbeterde dit jaar en de ToQo. Die laatste commissie regelt de toernooideelnames.

Quatsh deed met twee teams en zeven individuen mee aan het GNSK in Rotterdam op 7 juni. Die teams werden 7e en 8e. Individueel haalden de Quatshies een 6e, 11e, 12e, 14e, 15e, 16e en 23e  plaats. Maar Eindhoven is wel weer mooi Nederlands beste studentensportstad geworden.