Haven-bewoners vooral positief, maar ook kritisch

Woontorens Pollux en Castor en laagbouw Terra - samen ook wel ‘Haven’ genoemd’ - openden afgelopen augustus hun deuren op campus. Samen huizen ze ongeveer 800 studenten. Maar, hoe bevalt het deze studenten eigenlijk in Haven? Tussen de veelal positieve reacties bevindt zich ook opbouwende kritiek.

Om antwoord te krijgen op deze vraag organiseerde studentenfractie Groep-één afgelopen maand hun inmiddels bekende ‘Complain Train’. Hiermee verzamelde ze feedback van bewoners, variërend van lof tot tips tot klachten.

Complain train

“Heb je nog iets te klagen?” vragen de fractieleden aan voorbijgangers in de entree van Castor. “Positieve feedback mag natuurlijk ook.” Binnen een mum van tijd begint het bord zich te vullen met allerlei geschreven kaartjes. Vrijwel alle bewoners lijken voornamelijk positief, maar na wat doorvragen kunnen de meesten wel een tip of punt van kritiek bedenken.

Veelvoorkomende punten zijn: de verwarming die niet onder de twintig graden gezet kan worden, langzame liften, dat er geen extra sleutels worden uitgegeven, dat jezelf buitensluiten soms 120 euro kost, het gebrek aan parkeerplaatsen voor de deur, de lichten die niet uit kunnen in de bioscoopruimte, de hoge prijs om een wasje te draaien, dat je niet in de muren mag boren om iets op te hangen, de mogelijke geluidsoverlast door het toekomstige café, de gemeenschappelijke woonkamers die vaak rommelig achtergelaten worden en pakketjes die in de entree op de begane grond worden bezorgd.

Reactie van de woningbouwvereniging

Luc Nabben van Vestide, de woningbouwvereniging achter Haven, zegt blij te zijn met de feedback en gaat in een schriftelijke reactie alle opmerkingen puntsgewijs af. Zo blijkt de verwarming inderdaad niet onder de twintig graden te kunnen omdat het om vloerverwarming gaat en kost jezelf buitensluiten alleen geld wanneer dit buiten kantooruren gebeurt. ‘Dan moeten we een slotenmaker inschakelen en dat kost uiteraard geld.’

Verder mag in de muren boren inderdaad niet en is Vestide niet bevoegd om parkeerplekken aan te leggen, dat mag alleen de TU/e zelf. Ook verzekert Nabben dat ze geluidsoverlast (van het Bubble-café dat nu gebouwd wordt) actief proberen te minimaliseren. ‘Er zijn geluidswerende maatregelen getroffen en we gaan uiteraard ook met Bubble in gesprek om goede afspraken te maken.’

De volledige reactie van Vestide is te lezen via het uitklapveld hieronder.

Uitgebreide antwoorden van de woningbouwvereniging

Klopt het dat de lichten niet uitgezet kunnen worden in de bioscoopruimte? 

“We hebben de bioscoopruimte aangepast, de lichten zijn nu handmatig te bedienen.”

Klopt het dat de verwarming niet onder de twintig graden gezet kan worden? 

“De temperatuur van de woningen in Haven is in te stellen tussen 20 en 24 graden. We maken in deze woningen gebruik van vloerverwarming als basis (in de torens aanvullend met verwarming via ventilatie). Bij vloerverwarming is werken met een constante temperatuur aan te raden. Op verschillende momenten per dag de vloerverwarming uit en weer aan te zetten is minder energiezuinig.”

Klopt het dat de wasmachines maar één programma hebben en dus niet aangepast kunnen worden naar een eigen programma?

“De wasmachine is ingesteld op één programma. Door voor één programma te kiezen kunnen we het reserveren goed werkbaar houden omdat elke wasbeurt zo even lang duurt. Nagenoeg alle was kun je hiermee wassen. Een uitzondering geldt voor wol of hele bijzondere fijne was.”

De wasmachines worden als te duur ervaren. Waar is deze prijs op gebaseerd?

“Deze prijs is gebaseerd op een aantal onderdelen. Uiteraard de investering in machines. Hierbij geldt dat er gekozen is voor professionele wasmachines die ook aan alle kwaliteits- en duurzaamheidseisen voldoen. Daarnaast zijn er kosten als energie, water, onderhoud, reparaties en de app waarin je eenvoudig kunt reserveren en veilig kan betalen. Dit alles leidt tot de prijs per wasbeurt.”

Klopt het dat er niks aan de muren gehangen mag worden; zoals schilderijen bijvoorbeeld?

“Bewoners mogen de woningen naar eigen inzicht inrichten en aankleden. Als bewoners een schilderij willen ophangen dan kan dat door gebruik te maken van de posterlat op de muren. Met deze posterlat voorkomen we het veelvuldig boren in de muren.”

Er zijn maar drie parkeerplekken voor de gebouwen. Is het mogelijk om meer parkeerplekken aan te leggen?

“Vestide is alleen eigenaar en beheerder van de gebouwen en gaat niet over de parkeerplaatsen. Voor parkeerruimte is de TU/e aan zet.”

Veel bewoners zijn erg enthousiast over de community rooms, maar de Pollux-bewoners geven wel aan dat ze hopen dat de woonkamers in Pollux iets meer worden aangekleed. Waarom is ervoor gekozen om een volledige toren met deze relatief simpele woonkamers te vullen, en bijvoorbeeld niet de helft simpel en de helft als themaruimtes? 

“In het traject voorafgaand aan de bouw gaven studenten aan dat studenten ook behoefte hebben aan ruimtes waar ze elkaar op een rustige manier kunnen ontmoeten. Per verdieping is er een huiskamer gerealiseerd in Pollux. In Castor zijn er “themaruimtes” waar bewoners elkaar kunnen ontmoeten.  We blijven wel evalueren met bewoners over het gebruik van alle community rooms en of we de ruimtes kunnen aanpassen, zodat deze zoveel mogelijk past bij de behoefte van de bewoners. Er is altijd ruimte om hierover het gesprek aan te gaan met de bewoners als zij wijzigingen wensen.  Wel binnen bepaalde kaders die realiseerbaar zijn.”

Er wordt geklaagd dat de communityruimtes vaak rommelig worden achtergelaten en dat er wordt verwacht dat er snel dingen stuk zullen gaan.Zijn er bepaalde regels waar gebruikers zich aan moeten houden?

“De regels waar studenten zich aan moeten houden zijn dat de ruimtes netjes achtergelaten dienen te worden en er geen overlast veroorzaakt mag worden. We vertrouwen er vooral op dat bewoners rekening houden met elkaar en elkaar ook aanspreken als er overlast wordt veroorzaakt of ruimtes niet netjes achtergelaten worden. De ruimtes worden door onze buurtbeheerder regelmatig gecheckt en worden één keer per week schoongemaakt.”

Is er iets wat jullie als Vestide hier aan kunnen doen?

“Het is vooral belangrijk om het gesprek te blijven voeren met bewoners over hoe om te gaan met de community rooms. Ook is het belangrijk dat bewoners elkaar aanspreken op het feit als een community room niet netjes wordt gebruikt.”

Sommige bewoners vrezen dat het Bubble-café geluidsoverlast gaat geven. Is er al met Bubble gesproken over regels omtrent openingstijden, volume van muziek en bijvoorbeeld dat de ramen niet open mogen om geluid binnen te houden?

“Natuurlijk willen we dat onze bewoners fijn kunnen wonen en dat Bubble zo min mogelijk overlast veroorzaakt. Bij de bouw hebben we rekening gehouden dat er een horecavoorziening op de begane grond komt. Hiervoor zijn geluidswerende maatregelen getroffen. We gaan uiteraard ook met Bubble in gesprek om goede afspraken te maken. Daarnaast is het zo dat Bubble zich aan de Algemeen Plaatselijke Verordening van de gemeente moet houden, waar aandacht is voor voorkomen van geluidshinder.”

Klopt het dat iedere bewoner maar één sleutel krijgt?

“Bewoners krijgen twee sleutels voor toegang: een tag en een digitale sleutel in een app op de telefoon.”

Klopt het dat het 120 euro kost om weer binnen te komen wanneer je jezelf hebt buitengesloten. 

“Als je jezelf buitensluit tijdens werkdagen en kantooruren dan kunnen we in de meeste gevallen de woning voor je openen als je contact opneemt met Vestide. In andere gevallen – buiten deze tijden – moeten we altijd een slotenmaker inschakelen, dit kost uiteraard geld.”

Vaak worden pakketjes op de begane grond in de entree geleverd, wat erg diefstalgevoelig is want dit deel is open voor iedereen (ook niet-bewoners). Soms zouden pakketjes zelfs bij verkeerde gebouwen worden bezorgd (bij een van de andere Haven-gebouwen, maar ook bij universiteitsgebouwen). Is er iets wat jullie hieraan kunnen doen?

“We hebben dit ook terug gehoord van onze bewoners. Het is niet verantwoord en onzorgvuldig dat postbezorgers pakketjes achterlaten in de centrale hal. De verantwoordelijkheid voor schade of kwijtgeraakte pakketten ligt bij de bezorgbedrijven. We weten ook dat er veel druk staat op alle postbezorgers en dat bewoners steeds meer online bestellen. We nemen dit aandachtspunt zeker mee om te kijken waar mogelijke oplossingen kunnen zitten.”

Pakketjes en plassen

Jasper Schiebaan, student Bouwkunde, woont in Pollux en herkent sommige van de opgeschreven klachten. “Pakketjes worden inderdaad in de entree bezorgd.” De entree is open voor zowel bewoners als niet-bewoners en daardoor is het hier achterlaten van post erg diefstalgevoelig. “Sommige bezorgdiensten brengen ze daarnaast naar het verkeerde gebouw. Een van de andere Haven-gebouwen bijvoorbeeld, of een universiteitsgebouw.”

Volgens Nabben is het ‘niet verantwoord en onzorgvuldig dat postbezorgers pakketjes achterlaten in de centrale hal’ maar ligt de verantwoordelijkheid toch echt bij de bezorgdiensten. ‘Wel nemen we dit aandachtspunt zeker mee om te kijken waar mogelijke oplossingen kunnen zitten.’

Nou heeft Schiebaan naar eigen zeggen zelf niet zo’n last van het pakketjesprobleem, maar meer van de waterafvoer. “Bij hevige regenval is de waterafvoer niet goed. Wanneer je dan het gebouw uitloopt, naar de fietsenkelder bijvoorbeeld, dan moet je door diepe plassen water lopen”, legt hij uit. “Ik hoop dat ze daar iets aan gaan doen.”

“Maar”, gaat hij verder. “over het algemeen is het vrij goed allemaal.” Volgens hem is het een behaaglijk gebouw met ruime kamers en goede voorzieningen.

Community

Bruno Simunic, student Data Science, sluit zich hierbij aan. “Tot nu toe is het behoorlijk geweldig”, zegt hij enthousiast. Zelf woont hij in een groepswoning in Pollux met drie Nederlandse en drie internationale studenten. “Zo heb je meteen anderen om mee op te trekken.” En ook buiten zijn eigen woning heeft hij al genoeg contacten gemaakt. “We hebben een groepsapp met alle studenten van onze verdieping en daarnaast kom je gewoon veel mensen tegen wanneer je de community roomsin andere gebouwen bezoekt.”

Deze community rooms zijn te vinden in ieder Haven-gebouw. Castor heeft om de verdieping een themaruimte, variërend van tv-ruimte en muziekruimte tot bioscoopruimte. Terra heeft de Hang Out, een grote woonkamer die van alle gemakken is voorzien. En Pollux heeft op iedere verdieping een wat kleinere, simpelere woonkamer met een aantal stoelen en banken.

Haven-bewoners mogen al deze ruimtes gebruiken. De Hang Out in Terra is Simunics favoriet. “Deze is gewoon heel goed uitgerust. Er is een televisie, er zijn speakers, een keuken om samen te koken, heel veel sofa’s en zelfs een tweede verdieping zodat je er met verschillende groepen kunt zitten.” Hij geeft aan het geen probleem te vinden dat zijn favoriete ruimtes niet in zijn eigen gebouw zitten, maar hoopt dat de woonkamers in Pollux uiteindelijk beter worden uitgerust. “Nu kun je er alleen zitten.”

Volgens Nabben staat Vestide, waar mogelijk, open voor aanpassingen. “We blijven evalueren met bewoners over het gebruik van alle community rooms en hoe we de ruimtes kunnen aanpassen, zodat deze zoveel mogelijk aansluiten bij de behoeftes van de bewoners.”

Aan de slag

Nabben benadrukt nogmaals dat Haven ook voor hen een leercurve is. “Onze 735 studentenwoningen in Haven zijn sinds augustus dit jaar in gebruik. We zijn heel trots op dit project en willen dat onze bewoners hier fijn kunnen wonen. Ervaring leert ons dat bewoners van nieuwbouwprojecten in het begin wat tijd nodig hebben om goed te wennen aan hun nieuwe woonplek en alles wat hierbij komt kijken”, stelt hij. “We gaan aan de slag met de aandachtspunten die uit de enquête van Groep-één komen en we zijn natuurlijk ook blij met de positieve punten die we teruglezen.”

Deel dit artikel