Een alcoholvrije campus in 2030?

De TU/e heeft een werkgroep ingesteld die bekijkt of en hoe het alcoholbeleid herzien moet worden. Een alcoholvrije campus zou dan een van de opties kunnen zijn. Wat zou de gemiddelde student en medewerker daarvan vinden? De biertjes vloei(d)en altijd rijkelijk in de borrelruimtes van de studieverenigingen en bij de buitenbarretjes op de grasvelden. En op de terrassen van Hubble, het Studentensportcentrum en De Zwarte Doos.

foto George Rudy / Shutterstock

De aanleiding voor een herijking van het alcoholbeleid is het Nationaal Preventieakkoord, dat mede door de Vereniging van Samenwerkende Nederlandse Universiteiten, de VSNU, is ondertekend. Verwacht wordt dat er in de tweede helft van 2021 een voorstel ligt dat kan worden besproken met het College van Bestuur. Studenten kunnen nog input leveren via een vragenlijst van het Trimbos-instituut, die wordt gebruikt voor de monitor betreffende middelengebruik onder jongeren. De resultaten daarvan, evenals de uitkomsten van een onderzoek van het RIVM over jongerenwelzijn, worden meegenomen in de herijking van het beleid, aldus Ivo Jongsma, beleidswoordvoerder van de TU/e.

Geen steekproef

Contact met het Trimbos-instituut, het onafhankelijke kennisinstituut voor alcohol, tabak, drugs en mentale gezondheid, leert dat de vragenlijst als input voor de monitor loopt van 1 maart tot en met 30 april. Via die vragenlijst worden studenten bevraagd over hun mentale gezondheid en middelengebruik. "De TU/e heeft besloten om de vragenlijst open te stellen voor alle studenten van de TU/e", meldt Annemarie Urselmann, manager student facilities bij Education and Student Affairs (ESA) . "We doen als instelling mee en hopen dat zoveel mogelijk studenten meedoen om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de Eindhovense situatie. We doen geen steekproef." Thema’s die terugkomen zijn bijvoorbeeld alcoholvrij bier, de setting bij het drinken en de motivatie om te drinken. Daarnaast worden er ook vragen gesteld over drugs, eenzaamheid, stress, depressie en andere mentale gezondheidsvragen.

Personeel en alcohol

Dat het alcoholbeleid aan de TU/e ter discussie staat is op zich niet nieuw. Begin 1989 schreef Cursor in de toenmalige papieren uitgave al over maatregelen om het alcoholgebruik aan de universiteit in te perken. Destijds waren die maatregelen voornamelijk gericht op personeelsleden, die vanwege overmatig alcoholgebruik niet meer in staat waren behoorlijk te functioneren.

Het Trimbos-instituut pleit voor het hebben van een duidelijk algemeen alcoholbeleid op hogescholen en universiteiten, laat programmamanager Ninette van Hasselt weten. TU/e-woordvoerder Jongsma vertelt dat er "geen algemeen alcoholbeleid is bij de TU/e, maar dat er per gebouw of evenement afspraken worden gemaakt".

Cursor is benieuwd wat studenten en medewerkers van dit onderwerp vinden. Moet er een algemeen alcoholbeleid komen, moet alcohol helemaal van de campus verbannen worden, of moet het blijven zoals het nu is? Op Instagram plaatsen we een poll over dit onderwerp.